Det senaste från Google började rulla ut på den engelska sökmotorn (mest riktat mot USA) den 11:e februari, med löfte om att snart kommer alla språk ha samma funktion. De kallar det för “passage ranking” och utan en officiell svensk översättning har vi valt att kalla det “textranking” i den här artikeln.
Google har själv sagt att de förutspår att detta påverkar runt 7% av sökningar på Google, en sökmotor som hanterar runt 5,6 miljarder sökningar per dag.
Vad är passage ranking/textranking?
Textranking innebär att Google har blivit ännu bättre på att läsa och tolka text. Sökmotorn ska nu inte bara indexera sidor utan även “komma ihåg” textinnehåll i en sådan grad att sökmotorn kan hitta specifika svar i en större mängd text. Detta gör det alltså enklare för Google att ge bra sökresultat på specifika frågor som kan ligga begravda i större textmängder eller där resterande innehåll inte matchar sökintentionen.
Låt oss säga att du söker efter “hur vet jag om en spegel är en tvåvägsspegel?”. Du är bara ute efter att få veta om det går att se att en spegel egentligen är ett fönster, såna man ser i förhörsrummet i amerikanska kriminalare.
Sökmotorn hittar bara resultat där sajter säljer tvåvägsspeglar eller lösningar för att få samma effekt. Inte riktigt det du var ute efter. Men, sen hittar den ett forum där ett inlägg nämner hur man går tillväga för att avslöja en tvåvägsspegel. Resten av inläggen handlar om andra saker men det är ändå denna text som Google presenterar för användaren.
Hur ser textranking ut?
Sökmotorn väljer alltså att visa ett textstycke i toppen av sökresultaten, även om resten av sidan inte matchar sökfrågan. Det här kommer att visa sig som utökat sökresultat, likt en featured snippet. Textstycket som innehåller svaret på din fråga kommer att visas över alla andra sökresultat. Detta är en slags förfining av featured snippets, kan man säga.
Har Googles sätt att indexera förändrats?
Nej, Google har inte förändrat hur den indexerar sidor. Sökmotorn har bara blivit bättre på att avväga och förstå innehållet på en sida. Tidigare har sökmotorn haft en överblicksbild över innehållet, nu granskar den texterna noggrannare.
Men hur sidor indexeras förblir densamma, sökmotorn indexerar inte specifika textstycken utan fortsätter att indexera hela sidor.
Vad ska du tänka på?
H1:or och titlar är fortfarande viktiga rankingsignaler, de ger Google en fingervisning vad innehållet på sidan handlar om. Dessa är alltså fortsatt viktiga att optimera. Men fördelen är att innehåll på din sajt som kanske inte har med er huvudverksamhet att göra kan plötsligt synas i toppen för specifika frågor. Samtidigt finns risken att ni inte får behålla förstaplatsen på innehåll som tidigare har rankat, om Google numera kan hitta svar som matchar sökintentionen bättre, även om svaren ligger på en “sämre” sida.
Det här är en förfining av sökresultaten, en förbättring för användarna och inget som sajtägarna kan påverka. Fortsätt bara att producera bra och unikt innehåll som hjälper era besökare. Det är det absolut bästa sättet att behålla och klättra i ranking.