Blogg & Insikter

Konverteringsknas del 1 – Betalkällor i hänvisningskanalen i Google Analytics

Som Google Ads-specialist är man van vid att konverteringsgrad kan gå upp och ned beroende på alla möjliga olika variabler. Årstid, veckodag, väderlek, TV-tablå: listan över saker som kan påverka hur benägna folk är att klicka på köp-knappen kan göras ungefär hur lång som helst.

Ibland händer det dock att det man först antog var en ganska normal blipp i konverteringsgrad utvecklas till en mer utdragen dipp, trots att övriga indikatorer som trafikmängd och -relevans verkar vara konstant. Då kan det vara dags för en felsökning för att se om nedgången kan ha en teknisk snarare än en social förklaring. I den här inläggsserien kommer jag att gå igenom en rad olika spårningsrelaterade faktorer som kan påverka konverteringsgraden i kontot. Dessa kan med fördel användas som checklista vid felsökning eller start av nytt konto.

Betalkällor i hänvisningkanalen i Analytics

Förutsatt att du använder Google Analytics-transaktioner som konverteringsdefinition i Ads så bör ett av de första stegen i sådan felsökning vara en närmare titt i Hänvisningskanalen (Referrals på engelska) i Google Analytics. Här hamnar trafik som länkas in från externa sajter, men som inte har någon särskild spårning kopplad till sig. Ett ganska vanligt förekommande problem är nämligen att trafik skickas till en extern betaltjänstdomän (exempelvis cards-eu.klarna.com) vid checkout och sedan kommer tillbaka till sajten. I dessa fall riskerar transaktionen att tillskrivas domänen som trafiken skickades via vid betalning snarare än den trafikkälla som faktiskt tog kunden till sajten från början.

Man kan enkelt undersöka om man är drabbad av detta genom att logga in i Analytics, klicka på Förvärv (eller Acquisition), Översikt (Overview), och Referrals. Sortera därefter på Transaktioner. Om du nu ser domäner kopplade till betaltjänster listade under Källa, och dessa domäner har transaktioner och intäkter kopplade till sig, då har du hittat en förklaring till den sviktande konverteringsgraden i Google Ads.

Betalkällor i hänvisningskanalen i Google Analytics-gränssnittet

För att förhindra att detta händer måste vi säga till Analytics att trafik som kommer in via dessa domäner inte ska sorteras in under Hänvisningar, utan istället tillskrivas källan innan hänvisningen. Detta gör vi genom att gå in i Administratör (klicka på kugghjulet nere i vänstra hörnet) och under Egendom klicka på Spårningsinformation (Tracking info på engelska) och sedan Undantagslista för hänvisningar (Referral exclusions). Därefter klickar vi på knappen LÄGG TILL UTESLUTEN HÄNVISNING, skriver in den domän vi vill utesluta och klickar på skapa för att spara. Klart!

Här lägger man till undantag för hänvisningar - referral exclusions

Efter att vi gjort uteslutningen är det bra att hålla ett öga i hänvisningskanalen under en period för att säkerställa att antalet transaktioner kopplade till betaltjänstdomäner faktiskt minskar. Man bör dock vara medveten om att åtgärden inte löser problemet retroaktivt, utan bara påverkar nya användare. Det kan alltså förekomma eftersläntrande transaktioner från återvändande användare som kommer in via direkt-kanalen och vars sista icke-direkta trafikkälla var en hänvisning från sedermera utesluten betaltjänstdomän.

Mer information om uteslutande av hänvisningar kan du hitta här: https://support.google.com/analytics/answer/2795830?hl=sv

Karl Lindgren

SEM-specialist

6 november, 2019

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *