Mjuka pingviner och pandor

PingvinNär Google lanserade sina båda filter pingvin och panda träffade de marknadsföringsvärlden som en slägga i huvudet. Stora spelare som Ehow kollapsade på börsen och smålirare försvann. Det var ett kaos i sökresultaten. Det verkar ha förändrats.

Det började som en känsla men efter att ha pratat igenom det med många av de större spelarna i branschen är jag allt mer säker. Panda och pingvin har blivit mjukare. Den senaste Pingvinuppdateringen passerade mer eller mindre obemärkt och knappt någon skälver när de hör ordet panda längre. De lanserades med buller och bång men när de nu visar sina respektive trynen i SEO-världen är det knappt någon som blir nervös.

Det finns två teorier kring fenomenet. Den första är att SEO-samhället nu blivit bättre på att hantera både panda och pingvin. När panda dök upp för första gången och sajter som Reco.se och många andra som baserade sig på svenska företagsregistret störtdök i resultaten trodde många att det var kört för SEO. Så var det förstås inte och SEO-världen anpassade sig. Nu har vi som gör SEO blivit så pass duktiga på att hantera pandan att haverier i stil med Reco.se har försvunnit.

Den andra teorin är att Google faktiskt minskat effekten av de båda filtren. Kanske för att de upplevde att resultaten faktiskt inte blev bättre eller på grund av de många ”falska positiva” svar de fick, att så många blev filtrerade som inte förtjänade det.

Min personliga åsikt är att båda är sanna, ingen seriös sökmotoroptimerare skulle indexera sökresultat idag och Google har blivit lite snällare. Content farms i stil med Reco.se är inte längre ett problem för Google så därför har de skruvat ner effekten av Panda. På samma sätt behövs inte pingvinen lika mycket och därför har de lugnat sig med den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *