Blogg & Insikter

När Google berättar om nästa grej…

De senaste åren har Google vid tillfällen gått ut med att någon förändring på algoritmen är på väg. Det är ofta något lite större som de på allvar tycker är viktigt men hur stor roll spelar det för dig?

Hur många kommer ihåg mobilegeddon? I april 2015 släppte Google en uppdatering som de varnat för ett helt år. Uppdateringen fick namnet mobilegeddon av SEO-folk. Google hade trummat i ett helt år om att en stor uppdatering skulle komma och när den väl dök upp var den mer av en svag bris än armageddon.

Visst var det så att över tid blev kraven på välfungerande mobilversion (det var uppdateringens kärna) högre och högre för att till sist faktiskt vara ett måste i Googles “Mobile first” strategi. Men, man hade relativt gott om tid på sig. Min bild är att Google inte hade en färdig modell för hur man skulle mäta och agera på mobilvänlighet. Den kom efter hand.

Det samma gäller det de kallar “Page Speed Update”, man har faktiskt sedan 2010 pratat om att hastighet är en faktor i sökresultaten men inte förrän 2017 blev det en viktig faktor. De har tjatat och tjatat om hastighet men troligen inte haft något bra sätt att mäta det. Istället har man trängt ut tankarna på laddtider till världen sökmotoroptimerare. Godtrogna som vi är väljer vi att implementera uppsnabbande åtgärder på alla sajter vi arbetar med och vips så är sajterna som rankar bäst i sökresultaten också snabbare. Kausaliteten kommer att se baklänges ut för den som tittar på sökresultaten senare. Alla sajter som rankar bra är snabba för att alla som redan rankade bra arbetade med SEO och alla som arbetar med SEO tror att hastighet är viktigt.

Senare blev det på allvar en faktor, en viktig faktor också. Poängen är att det tog ganska lång tid och när de började prata om hastighet var det mer som en inriktning på deras arbete än som något som var en rankingfaktor.

Så är min syn på Core Web Vitals idag. Det är mer en inriktning, en målsättning, än en direkt påverkande faktor. Det är sant att om du arbetar enligt “metoden” så kommer det förbättra dina positioner, men mest av indirekta skäl. Hur ser du på saken, delar du min tveksamhet?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *