Blogg & Insikter

För förenklat om SEO

Landningssida, sökord och ett “SEO-verktyg” är en kombination jag ser allt oftare. Det är inte en dålig start för den som vill fånga några positioner och lära sig mer. Vill man på allvar växa i sökmotorer är det å andra sidan inte tillräckligt. 

Ett verktyg som säger åt dig att fetmarkera ett visst ord, lägga in det i rubriken och titeln, har inte fel i sak. Det kan mycket väl vara rätt sak att göra och jag slutar aldrig tjata om att man måste skriva ut sökordet på rätt ställen. Hos oss på Brath har man en junior-roll i åtminstone två år innan man kan anses ha kunskap nog för att själv ansvara för projekt. Tror du vi skulle hålla på så länge med utbildning om det man behövde lära sig var att sätta sökord i rubriker?

Fler grader av komplexitet

Ja, alla landningssidor som förväntas synas på sökord behöver ha sökorden på alla ställen, rubriker, titlar, meta beskrivning och så vidare. Texten behöver också vara omfattande och fyllig. Bilderna behöver vara anpassade för internet och sidan behöver ladda snabbt. Allt detta kan ett verktyg eller vilken underhuggare på vilken webbyrå som helst hjälpa dig med. Tyvärr är det som att säga att du ska vara hel och ren och komma i tid på anställningsintervjun.

Nästa steg

Det är också så att texten måste besvara den fråga som sökaren ställer, vara den bästa platsen att landa för någon med just din besökares sökintention. När någon söker Facebook Login (vilket har varit ett mycket stort sökord) är denne då ute efter en beskrivning på hur man loggar in, en topplista över de vanligaste lösenorden på Facebook, Facebooks startsida eller en dedikerad login-sida? I kombination med detta behöver du ha en titel som inte bara innehåller sökord utan som också får sökaren att klicka. Du behöver också ha en bra rubrik som förutom sökordet också innehåller element som gör att besökaren med den specifika sökintentionen väljer att stanna kvar för att se vad du har att säga.

Nästa steg

Tyvärr är inte sidor lösryckta blad på internet utan din landningssida finns i en kontext. Vilket innehåll är kategoriserat nära sidan i din struktur på sajten? Lyfts sidan av annat innehåll som fångar upp andra men liknande aspekter av ditt ämne eller finns det annat innehåll som kannibaliserar på den? Kan det finnas filter som av någon anledning påverkar din sida, din sajt, sökordet eller just den här sidan i just det sökresultatet? Finns det lokala aspekter som gör att du måste förhålla dig till ort trots att du säljer nationellt? I vertikalen SEO ser det ut så, du får olika sökresultat i Stockholm jämfört med Örnsköldsvik och ett tredje i Vetlanda, kan ditt innehåll hantera det?

Nästa steg

SEO har länge handlat om kombinationen landningssida och länkar. Man optimerar en landningssida och sedan bygger man länkar till den anpassade för det sökord man vill att den ska ranka på. Det är ett steg på vägen men de filter som idag är aktiva i sökmotorer gör att det sällan är rätt väg framåt. Ibland kan en länk till en sida vara för mycket.

Den rimliga vägen för de flesta är att bygga upp generell auktoritet i sajten med bra och pålitliga länkar, inte att jaga specifika sökord. Efter det arbeta med sajtens struktur och landningssidor så att auktoriteten i sajten sprider sig på rätt sätt till landningssidorna. Först när man bemästrat det är det dags för länkar till enskilda sidor.

Länkar är dessutom en komplexitetsgrad i sig. Jag tror inte att jag träffat en enda sökmotoroptimerare med mindre än tio års erfarenhet som gör ett bra jobb när det kommer till att värdera länkar. Man använder alla möjliga verktyg, egenpåhittade mätvärden, någons hopslarvade best practice eller sitter helt enkelt och chansar.

Min skuld i detta

Jag är övertygad om att jag bär en del av skulden till det här. Jag har dedikerat en stor andel av de senaste 14 åren till att lära ut SEO och ofta behöver man förenkla för att få någon att komma igång. Komma igång är som bekant början till framgångarna även inom SEO. Jag har skrivit artikel efter artikel, föreläst om och om igen om de basalaste grundstenarna. Tyvärr kanske det gett effekten att många tror att det är hela jobbet.

Det är visserligen sant att du måste komma hel och ren till anställningsintervjun. Du förväntas komma i tid. Du förväntas kunna redogöra var du jobbat och när du gjort det. I slutänden är det inte det som kommer avgöra om du får jobbet däremot, alla kandidater löser nämligen detta (det finns undantag förstås). Det är inte ens din relevanta erfarenhet som kommer avgöra eller dina år i branschen. Det är vad du kan tillföra och om du passar med teamet.

Det behöver inte krånglas till

För den sakens skull behöver det inte krånglas till. Fikonspråk, svengelska och de som målmedvetet försöker förvilla göra mig alltid arg. Vår bransch är fullsatt av det, tyvärr. Det är också något som är svårt att motverka, bara i den här artikeln har jag skrivit följande: SEO, titlar, meta beskrivning, sökintention, kannibalisering, landningssida, auktoritet och sajtens struktur. Jag hoppas att du förstår att jag våndats över dessa när jag satt dem på pränt, det är inte med målsättningen att försvåra.

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

4 kommentarer

    Korrekturläsning är också bra ibland Magnus ?

    Svara

    Hoppla, vad har jag missat?

    Svara

    Kanske menar Inge “Kan det finns filter som av någon anledning…”?

    Svara

    Då var det saknade A:et löst.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *