Att säga nej!

Fel kund

Jag har ansett mig ganska bra på att säga nej till pengar som kommer tillsammans med problem. Om du själv har med kunder att göra så vet du vilka jag menar, de där kunderna som inte riktigt passar ditt företag och som innebär problem. Det finns inga pengar i världen som gör det värt att ta dem men det är så svårt att låta bli.

Det är svårt att tacka nej till en kund. Jag har som sagt levt i tron att jag är bra på det men man lär sig något nytt varje dag. Sanningen är att det behöver inte vara en dålig kund för att det ska vara rätt att tacka nej, en kund som inte passar in i modellen, som inte kan köpa det du vanligtvis säljer är en kund som ska få ett nej. I undantagsfall kan det förstås vara bra att bredda sig men allt som oftast upplever jag att det skadar företaget att acceptera dessa kunder.

Vi hamnar ofta i situationer där någon kontaktar oss och vill berätta vad vi ska sälja. Jag förstår att man som kund ofta vill ha en specialbehandling eller få saker gjort på sitt sätt men ofta handlar det i de här situationerna om sådant vi inte kan göra på ett bra sätt.

Om du säljer gräsklippning, du har en bra åkgräsklippare och håller gräsmattorna trimmade i området och det dyker upp någon som vill att du plockar äpplen åt dem. Det är då du ska säga nej. Det kommer bara innebära att du använder din tid till att göra något annat än det som tar företaget framåt. Visst kan det kännas bra med extra pengar in men det är nästan aldrig värt det. Bättre då att förfina gräsklippandet, öka marginalen där än att slösa tid på att plocka äpplen.

Jag är övertygad om att det här är något vi alla måste bli bättre på, säg nej till fel kund. Det här behöver inte betyda att kunden alltid är fel för ditt eller mitt företag. Kanske är det en tjänst som ska utvecklas i framtiden? Kanske finns det rätt resurser någon annan gång.