Nu börjar vi med Outreach

På Brath har vi alltid en vilja att pressa framåt när det gäller kvalitet och resultat. Vi är stolta över vad vi levererar både inom SEO och SEM. Därför är vi extra glada att få presentera en nyhet som tar svensk sökmotoroptimering till nästa steg.

Outreach SEO är den dominerande modellen för SEO i USA och ett antal andra större länder. Det är helt enkelt vanlig SEO där man arbetar med att kontakta sajtägare för att dessa ska länka till sajten man arbetar med. I Sverige har det inte funnits något vidare genomslag och det finns ett antal anledningar till det.

Det finns en större kostnad förknippad med Outreach än med modellen med satellitsajter som är den vanligaste i Sverige. På grund av en mindre marknad har det varit svårare att få avkastning. Så måste det inte vara.

Vår bild är att ingen gjort Outreach framgångsrikt i Sverige än. Det har gjorts några försök men de har antingen varit så dyra att det knappast varit värt det eller så ineffektiva att det varit meningslöst. Det har antingen handlat om bloggposter hos “influencers”, som har ett begränsat värde i Googles ögon, eller mer eller mindre kommentarsskräp.

Från och med idag finns det däremot ett effektivt och kostnadseffektivt alternativ. Vi på Brath har under de senaste åren arbetat med att trimma in en modell för Outreach SEO som fungerar, också rent ekonomiskt. Utifrån det tiotal sajter vi arbetat med under testfasen så kan vi se tre stora fördelar.

För vem fungerar Outreach SEO?

Det är fortfarande så att Outreach SEO inte är för alla. Resultaten kommer vara större och mer långsiktiga än traditionell SEO men det krävs att det finns en marknad stor nog för att dra nytta av de bättre resultaten. Anledningen är att initialkostnaden är något högre. Om du vet att du kan nå en stor marknad och få bra avkastning på din marknadsföring, då är det läge att fundera på Outreach.

Läs mer om vår tjänst för Outreach SEO här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *