Blogg & Insikter

Om Google är så smart, varför måste jag skriva sökorden i titeln?

Vi hör ständigt hur smart Google är och att det är omöjligt att lura Google eller för den delen, att vara smartare. Du har säkerligen också fått höra att den bästa sökoptimering är att göra bra innehåll så kommer positionerna sedan. Men om nu Google är så smart och algoritmen är så intelligent, varför måste du fortfarande skriva sökordet i titeltaggen?

Jag säger absolut inte emot att bra innehåll är viktigt. Det är snarare ett grundkrav för sökmotoroptimering, och på samma sätt en förutsättning för en väl fungerande sajt. Det är med säkerhet en större uppförsbacke att göra SEO utan ett bra innehåll. Däremot, är det långt ifrån det enda viktiga. Om någon påstår att det räcker med att skapa bra innehåll för att göra sökoptimering så finner jag två alternativ till det. Det första är att denne aldrig tidigare arbetat med riktig SEO eller så försöker personen sälja en tjänst genom att låtsas att det är riktig SEO.

om google är så smart - varför sökord

Vi kan använda title som bevis för detta, fastän det finns hundratals andra bra exempel på varför det inte enbart räcker med bra innehåll.  Om Google är så oerhört smart, varför måste jag då skriva in sökordet i titeltaggen? Kan inte Google förstå att mitt innehåll är bra utan att jag skriver sökordet just mellan <title> och </title>? Är det mellan de två små snuttarna kod som det avgörs vilket innehåll som är bra? Och hur ska en maskin som inte ens kan förstå att SEO och sökmotoroptimering är samma sak kunna känna igen vilket innehåll om ämnet som faktiskt är bäst?

Om du söker på de båda orden SEO och Sökoptimering som är EXAKT samma sak, hur kommer det sig då att resultaten ser helt olika ut? Om det är innehåll som rankar bäst på SEO och sökoptimering, hur kan det då vara skillnad om det är det är det bästa innehållet som visas? Eller för den saken skull, titta på Sökordsoptimering, Sökoptimering eller något annat av de många sätten att skriva sökmotoroptimering. Varför ser ut så såhär?

Svaret är att Google förvisso är en smart maskin men långt ifrån en sådan smart maskin som vissa försöker få den att verka som. Bra innehåll rankar inte av sig själv då det är många små faktorer som spelar roll och om det är bra eller inte klarar inte kan inte en sökmotor avgöra. Gör en sökning efter Sökmotor så kommer du att se att Google hamnar på en 16:e plats på de bästa sökmotorerna (de har nyligen tappat från 7:e plats, kanske har de blivit filtrerade). Om det är så att kvaliteten på innehållet styr positionen så har både Yahoo och Bing bättre innehåll. Kanske ör Google då inte så smart som vi faktiskt har trott?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *