Om Google är så smart, varför måste jag skriva sökordet i titeln?

Smart?

Google har tusentals ingenjörer och doktorer som pillar på sökmotorn dagligen. Det går inte att lura Google, eller ens att vara smartare än dem. Du hör det säkert lika ofta som jag. Den bästa sökmotoroptimeringen är att göra riktigt bra innehåll så kommer positionerna sedan. Om de nu är så himla smarta, om algoritmen är så intelligent, varför måste jag fortfarande skriva sökordet i titeltaggen?

Jag är på inga vis en motståndare till bra innehåll. Bra innehåll är grundkravet för sökmotoroptimering, på samma sätt som en väl fungerande sajt är det. Det är en mycket större uppförsbacke att göra SEO utan bra innehåll. Det är långt ifrån allena saliggörande däremot. Om någon påstår att det räcker med att skapa bra innehåll för att göra sökmotoroptimering så kan jag bara se två alternativ, denne har aldrig sett riktig SEO genomföras eller så försöker denne någon kränga en tjänst genom att låtsas att det är riktig SEO.

Vi kan väl låta title stå som bevis för det idag även om det finns hundratals andra bra exempel på varför det inte räcker med bra innehåll. Om nu Google är så ohemult smarta, varför måste jag sätta sökordet i titel-taggen? Kan inte Google förstå att mitt innehåll är bra utan att jag skriver sökordet just mellan <title> och </title>? Är det mellan de två små snuttarna kod som det avgörs vilket innehåll som är bra? Hur skulle en maskin som inte ens kan förstå att SEO och Sökmotoroptimering är samma sak kunna känna igen vilket innehåll om ämnet som är bäst?

Gör en sökning på de båda orden, SEO och Sökmotoroptimering, det är EXAKT samma sak. Hur kommer det sig att resultaten ser helt olika ut? Är det innehåll som rankar bäst på SEO det bästa om SEO och är det innehåll som rankar bäst på Sökmotoroptimering det bästa om sökmotoroptimering? Hur kan det vara skillnad om det är det bästa innehållet som visas? Eller för den sakens skull, titta på Sökordsoptimering, Sökoptimering eller något av de många andra sätten att skriva sökmotoroptimering. Om Google är en så himla smart maskin, varför ser det ut så där?

Svaret är att visserligen är Google en smart maskin men långt ifrån en så smart maskin som vissa försöker få den att verka. Om Google varit en människa hade det varit en människa som är så blåst att du inte skulle orka med mer än några minuter i Googles sällskap. Bra innehåll rankar inte av sig själv, det är massvis med små faktorer som spelar roll, om det är bra eller inte är inte ens något som en sökmotor kan avgöra. Gör en sökning efter Sökmotor så får du se att Google.se rankar på 16:e plats (de har tappat från 7:e nyligen, kanske har de blivit filtrerade). Både Yahoo och Bing är bättre innehåll, om det är så att det är kvaliteten på innehållet som styr positionen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *