Blogg & Insikter

Dogmer, tro, religion och sökmotoroptimering

Ibland blir sökmotoroptimering så pass komplext att det inte riktigt går att veta. Hur kommer resultaten bli om vi slutar använda taggar på sajten, tar bort 10.000 sidor och fyller på med ordentligt med bra text? Den frågan kan endast resultera i en kvalificerad gissning som svar. Ofta är sökmotoroptimering enkelt däremot så varför envisas folk med att tro?

Har du hört någon säga att “Google borde tycka att sociala signaler är viktigt eftersom…” eller “302 borde hanteras på samma sätt som 301 för…” någon gång? Man kan mycket väl tycka så och man kan mycket väl tänka sig att saker borde fungera så i framtiden. Då kan man välja att ta höjd inför det. Vad man däremot inte kan är att Tycka att något fungerar på ett visst sätt idag. Man kan veta eller inte veta. Man kan inte tycka sig till en funktion i en algoritm.

Google är oerhört luddiga i vad de själva säger och ofta säger de saker som är mer än lovligt tvetydiga. Jag kan gå med på att tester, på grund av algoritmens natur, blir knapphändiga och att man måste använda sig av sin erfarenhet som hantverkare också. Men tester måste vara grunden. När Google inte berättar hur saker faktiskt fungerar (något de gjort med till exempel PageRank och sociala signaler) så kan man inte filosofera sig fram till en slutsats. Inte ens när de är tydliga kan man komma undan med att inte testa.

Om man dessutom skulle få för sig att sälja sökmotoroptimering som tjänst och då sälja en bunt dogmer, filosofier och best practice man lärt sig på någon amerikansk dussinblogg skulle jag vilja påstå att det är inte långt från andra typer av horoskopframställare. 

Själva tanken att hävda att sökotoroptimering handlar om tyckande är i mina ögon motbjudande. Det bygger på idén att det finns någon sorts guru eller trollkarl som ska sitta i en mörk källare och göra magi med en sajt. Om den magin sen är att ranka med hjälp av facebooklikes eller bota cancer med riktigt utspätt vatten är i mina ögon egalt.

Jag är förstås medveten om att man inte kan vara insatt i alla delar av en så pass komplicerad algoritm, ingen kan det. Men att inte ens ha viljan att förstå hur sökmotorn faktiskt fungerar och agera utifrån det är inte acceptabelt för en bransch. Du får förstås göra hur du vill men branschen i sin helhet behöver ta sitt värv på allvar. Annars är vi inget annat än de kvacksalvare en del gärna vill mena att sökmotoroptimerare är.

När jag började blogga om sökmotoroptimering 2007 var min målsättning att få bort trollerierna, kvacksalveriet och skumrasket ur SEO-branschen. Jag upplever att svensk SEO kommit långt sedan dess men vi har fortfarande en bit kvar innan vi blivit av med trollkarlshattarna och ersatt dessa med professionalitet. Jag tror att det ofta finns personliga skäl bakom bilden av den källarsittande trollkarlen, underbarnet som bara dricker Jolt Cola och “hackar internet”. Det är en självbild man målat upp för att vara något och det något är inget som är bra för en bransch.

Se den här posten som en uppmaning att hjälpa till, om du också tror att SEO-branschen mår bra av genomlysning, transparens och ett visst mått av seriositet – Hjälp mig då, blogga, twittra, facebooka eller vad helst du nu gör. Säg ifrån när någon sprider myter, kräv att aktörerna har “money where the mouth is” och dela med dig av vad du själv hittar.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *