SEO-branschen växer fort, kanske för fort

SEO T-shirtDe senaste åren har SEO-branschen (SEO är en ganska vedertagen förkortning för Search Engine Optimization, Sökmotoroptimering på svenska) tagit fart ordentligt. 20% per år är siffran som oftast nämns men jag är inte säker på att det stoppar där.

Det har tidigare tillkommit en eller ett par aktörer per år inom sökmotoroptimering och i princip alla, utom de minsta källarföretagen, har vuxit fort. Bland dem som gått bäst i landet ska väl Pineberry, Klikki och Jajja kanske lyftas fram. Jajja är ett av de äldre företagen i branschen, Pineberry går framåt som ett lokomotiv och Klikki har växt i raketfart i Sverige. Sist in på den svenska marknaden av dessa var Klikki och i mina ögon ger de en glimt av vad som ska komma.

Den stora skillnaden mellan Pineberry och Jajja å ena sidan och Klikki i den andra kanten är att de förstnämnda är väldigt lönsamma företag. Klikki se från mitt håll ut som ett företag som prioriterat tillväxt över allt annat. Klikkis modell skiljer sig dessutom från de båda andras, såvitt jag förstår handlar det mer om timmar, mindre om produkt. Det är vanligtvis mycket svårare att få lönsamhet i ett sådant företag.

Vad kommer hända inom SEO?

Under 2011-2012 gjordes det fler stora satsningar än tidigare. För att nämna några exempel, SearchMe (som gick omkull?), WGP och Search Mint. Det som skiljer dessa företag från de tidigare nämnda är att de är backade av kapitalstarka investerare. Vill inte påstå att de som startat de andra inte sitter på kapital men det är hur investeringen gjorts jag tycker är intressant. Det ser mer ut som in med riskkapital, öka omsättning och casha ut. Det ser ut som det gör inom E-handel idag, som IT under bubblan.

Landgrabs även inom sökmotoroptimering

Känslan i SEO-branschen idag är att det gäller att vara snabbt ut på marknaden, snabbt ta andelar och ännu snabbare växa. Detta för att vara i en bra position när marknaden slutar växa, för att vara i position att köpa eller köpas hellre än att tyna bort när det börjar handla om att ta marknadsandelar. Alla aktörer försöker lägga under sig så mycket land som möjligt.

Enmansaktörerna blir mer av pizzabud

En bransch som tidigare präglades av källarföretag, en svettig, bloggande datanörd som delade upp sin tid mellan Wikipedia, Piratpartiet och sökmotoroptimering kunde förut leva ganska gott. Det har börjat förändras och kommer förändras än snabbare när allt blir mer professionellt. Det gick att komma ganska långt med kunskap allena (även med ganska bristande kunskap), nu ökar konkurrensen däremot och en ”F*U I’m an SEO” – t-shirt är inte längre gångbart när det finns allt fler seriösa aktörer.

Vad händer med riskkapital-SEO?

Jag är inte rätt person att svara på den frågan. Om jag måste gissa skulle jag säga att de växer tills de slår ut eller köper upp varandra och några få aktörer finns kvar. Om det kommer ge skador på företagen runt omkring återstår att se, antingen hamnar vi i en klämma eller så bidrar de med den dragkraft som pengar alltid har och ger hela branschen ännu en boost.