Sökmotoroptimering kräver kontinuerligt arbete

Om du ska få ut maximalt av din sökmotoroptimering får det inte förvandlas till ett tidsbegränsat projekt. Sökmotoroptimering kräver kontinuerligt arbete för att ge ordentligt med avkastning.

Det har på senare tid dykt upp några byråer inom sök som arbetar med sökmotoroptimering som ett tidsbegränsat projekt. Man gör en on page-analys, slänger upp några länkar under en tid och sedan slutar man helt enkelt göra något (eller påtar med sådant som är billigt att göra medan man tar ut någon form av retainer). I mina ögon är det här ett ruskigt slöseri med resurser, man släpper arbetet precis när man kommit till toppen av tröskeln. Istället för att ta de sista stegen som ger den stora avkastningen väljer man att nöja sig med till exempel en topp 10 position.

Riktigt lång väg, precis som sökmotoroptimering

Intet ont om våra konkurrenter, vi har många branschkollegor som är väldigt skickliga sökmotoroptimerare. Jag kan däremot tycka man släpper projekt när det börjar bli riktigt bra. Sökmotoroptimering kräver nämligen att man kontinuerligt arbetar om det ska vara riktigt bra. De du tävlar mot slutar väl inte?

Ofta handlar det om länkstrategier av olika slag, man bygger länkar under ett år eller liknande och sedan lutar man sig tillbaka som byrå. Antingen fortsätter man ta betalt eller så slutar man. I båda fallen får inte kunden ut maximalt av sin satsning, i mina ögon. Även om man tagit en topp tio-position på viktigaste sökordet, även om man fixat varenda titel. Även då finns det anledning att ta ett steg till. Förstaplatsen är bättre än andraplatsen, en till förstaplats är ännu bättre.

Det finns garanterat andra som inte delar min syn på vad som är ett bra upplägg för tjänsten men då får de argumentera för det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *