Google låter annonser uppta allt mer av ytan i varje sökresultat. Det här får en del effekter och det spekuleras en massa i. Vi ska inte prata om det idag, särskilt mycket, utan varför det här händer.
När Google började hade de ingångsvärdet att man inte skulle kunna köpa sig till toppen av sökresultaten. Adwords, när det lanserades, tycktes vara en perfekt lösning. Med annonser i högerspalten och riktiga resultat till vänster. Man hade skapat ett sätt att tjäna pengar som levde upp till sina egna värderingar.
När vi pratar om en annan typ av värderingar däremot, företagsvärderingar, finns det ett problem. Goda värderingar här kräver ständig tillväxt och Google har i sin massiva framgång hamnat i en knipa. Det var ett tag sedan de hamnade där. De har nått så långt att det är svårt att kunna få fler personer som söker, oavsett hur bra jobb man gör. Det har under åren gett en del effekter på företaget. Ett bra exempel är hur mycket de investerar i idéer eller uppfinningar som har som resultat att vi spenderar mer tid online.
Några intressanta exempel, bilar som kör själva, Android, de där ballongerna med Wi-fi och så vidare. Allt är sådant som helt klart kan ha bärighet av egen kraft men det har också en annan positiv (för Google) sida. Det gör att du kan spendera mer tid online. Ju mer tid du lägger på nätet, desto mer googlar du.
Så tjänar man mer på Adwords trots att alla redan söker
En annan lösning, än att få dig att spendera mer tid på nätet, är att få dig att klicka på annonser oftare. För att det ska hända kan man gå tre vägar:
- Större annons
- Bättre relevans
- Lura folk att klicka
Google jobbar systematiskt med alla dessa. Bättre relevans och större annonsyta är det nog ingen som reagerar på men att lura folk att klicka, skulle de verkligen göra något sådant?
40% av sökarna är inte medvetna om att resultaten längst upp på sidan är annonser. Det är inte en slump. När Google testar nya färger på annonsmärkningen (grönt just nu) så är det inte en slump vilken de väljer. Fundera en stund på vad de testar, väljer de versionen de får flest klick på eller den med minst? När de hade en mycket blek gul bakgrund som enda märkning fick de faktiskt stopp av domstol, det var för otydligt för att vara acceptabelt.
Fundera också en stund på Fat Thumb Syndrome, så mycket som 60% av klick på mobilannonser kan var misstag. Har du råkat klicka på en annons på mobilen någon gång?
Fundera också på lokala resultat och kartresultat. Färre klickar på dem (det var åtminstone så för ett tag sedan). Det är ingen slump att de trycker ner de riktiga organiska resultaten.
Innebär det att Adwords är det enda som fungerar?
Nej, som vanligt slutar inte folk att välja de riktiga resultaten. Visst är det skönt att ha en byrå som både gör Adwords och sökmotoroptimering men jag är inte rädd för att sökmotoroptimeringen skulle tappa särskilt mycket. Visst är det så att det kommer hamna några fler av klicken på annonserna men sökmotoroptimering har fortfarande så pass grym avkastning att det är en svårslagen kanal. Adwords, som är bra på väldigt många sätt har en tendens att aldrig nå samma avkastning per investerad krona, du tävlar ju med dina pengar i rätt stor utsträckning.
Det finns också en (rätt stor) grupp med människor som både känner till att det är annonser och har en motvilja mot att klicka på dem av den anledning. Det finns också områden där annonspriserna skjuter i höjden, där kan det finnas mycket att hämta.
Magnus Bråth
På senare tid har Google börjat experimentera med längre snippets på de organiska resultaten vilket kan tänkas motverka det här något. Om de vill maximera klicken på annonser, varför göra de organiska resultaten större?
En förklaring kan vara att det fortfarande är en stor del av alla som söker som faktiskt inte klickar på något. I kombination med en Knowledge Graph som slukar en hel del av de uttökade utdragen betyder det här nog ändå inte att klicken ökar på de organiska resultaten. Det finns faktiskt en hel del som talar för motsatsen.