Blogg & Insikter

Google AdWords nya design. Vad händer och vad kan vi förvänta oss?

I veckan följde vi Google Performance Summit 2016 där det hade utlovats information om AdWords nya design samt andra uppdateringar.

Stor fokus lades på MOBILE-FIRST utvecklingen och det dröjde inte länge förrän termerna Moments och Micro Moments började användas flitigt av talarna. Micro Moments är just de stunderna du inser att du behöver hjälp med något och tar fram mobilen för att googla fram informationen. Den beskriver flödena mellan online-offline där mobilen spelar den viktigaste rollen. När man exempelvis googlar på ett par snygga skor innan man går in i affären, eller när du vill veta om en vara finns i lager hos din närmsta fysiska butik.

Vilka var det stora nyheterna då? Framförallt kommer det 2-3 stora förändringar som direkt kommer påverka oss som jobbar med AdWords.

Separata bud för alla enheter – inklusive tablet!

Denna flexibla lösning öppnar upp för större optimeringsmöjligheter att verkligen kunna fokusera på rätt enhet vid rätt tidpunkt. Och de tar alltså tillbaka möjligheten att buda separat på tablet. Denna funktion fanns för ca 3-4 år sen. Budjusteringen kommer också att expanderas. Ökningen av bud kommer nu kunna sträcka sig upp till +900%. Stor skillnad mot nuvarande +300%.

Längre annonstexter

Nu förstår vi lite bättre varför Google plockade bort annonser i högerspalten för ett tag sen. Den kanske största förändringen blir ökningen av antal tecken i textannonserna. Detta kommer ge annonsen större utrymme i resultatet och öka chansen att få fram rätt budskap i annonsen. Idag består annonstexten av en rubrik på 25 tecken och två beskrivningsrader på 35 tecken vardera. Nya annonsformatet kommer att kunna bestå av en rubrik på 30 tecken och en sammanslagen beskrivningstext på hela 80 tecken.

Similar Audiences for search

För oss som arbetar mycket med RLSA (Remarketing for Search) är detta en spännande nyhet. RLSA är en funktion som tillåter dig att justera bud i sökresultatet efter dina Remarketinglistor, t.ex. tidigare besökare. Man kan även välja att endast visa annonsen för dessa. Similar Audiences for search kommer att kunna rikta annonser mot en målgrupp lik den du har i dina listor, men som istället är helt nya besökare. Här finns det stora tillväxtmöjligheter för många annonsörer.

Övriga uppdateringar

Andra nyheter var lokala annonser i Maps, responsiva och snyggare annonser för GDN och mycket nytt kring nya Google Analytics 360 Suite (som för tillfället bara kan användas av Premium-användare).

Nya designen

 

Vi har sedan tidigare fått ta del av några bilder av designen och nu släpptes några till. Snygg design där strukturen påminner lite om AdWords Editor medan designen mer påminner om Google Analytics, med snygga färglada grafer. Den sägs också bli mer pedagogisk med större fokus på verksamheten och annonseringsmålen istället för på funktionerna. Detta påminner lite om Facebooks upplägg samt om de mindre ändringar som tidigare har gjorts i AdWords Display-kampanjer där man vid uppsättning väljer ett mål med annonseringen istället för själva funktionen.

Ett litet OBS här, särskilt för nya användare. Bara för att ni och gränssnittet är överens om ett annonseringsmål kommer det inte betyda att du vill använda dig av samtliga funktioner som ingår vid valt mål. Man ska därför se till att ta reda på exakt vilka funktioner som ingår för varje alternativ.

Den nya designen sägs börja rulla ut kring årsskiftet. En gissning är ju att svenska användare kan få vänta en bit in på 2017. Men en och annan annonsör kommer att få testa designen under årets gång. Vi återkommer när vi vet mer om detta.

Hans Müller

Performance Marketing Specialist

Hans Müllers profilsida

27 maj, 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *