Blogg & Insikter

Sökvolymer – Så fungerar det

Sökvolym är en fras du troligen hört ett antal gånger i samband med att man pratat om något som rör sökmotoroptimering. Kanske har du hört det som kund eller som någon som intresserar sig för SEO. I detta inlägg går vi igenom vad sökvolym är, när och hur det används – och självklart hur man tar fram volymerna.

Vad är sökvolym?

Sökvolym är antalet sökningar som i snitt görs på ett sökord eller en fras under en viss tidsperiod. När man pratar om sökvolymer så syftar tidsperioden ofta till en månad. 

Detta är något man ofta kollar på i samband med sökordsanalyser för att hitta sökord som kan driva in så mycket trafik som möjligt, förutsatt att den är relevant, givetvis. Det kan även handla om att identifiera möjligheter genom att hitta mindre sökord där konkurrensen ofta kan vara lägre.

Exempel på sökvolymer

Nedan kan vi se sökvolymer för två olika sökord 

Sökord Sökvolym
jul 23000
nyår 4000

         (Data hämtad från Ahrefs)

Hur tar man fram sökvolymer? 

För att kunna se sökvolymer krävs det ett SEO-verktyg. Det finns både gratis och betalda varianter. Här hittar du en lista på några av de mest populära verktygen för att ta fram sökvolymer:

  • Ahrefs
  • SEMrush
  • Sökordsplaneraren (Gratis)
  • Google trends (Gratis, men ger inga direkta siffror)
  • Keywordtool.io 

Alla dessa verktyg kan ge dig insikt i hur populärt en fras eller ett sökord är. Vissa ger dig mer specifika siffror, andra ger dig något som mer liknar ett mått på popularitet, men oavsett rör det sig aldrig om exakta siffror. 

Även om vissa verktyg, t.ex Ahrefs, hämtar sin grunddata från Googles sökordsplanerare så använder man ofta annan data tillsammans med maskininlärning för att göra uppskattningar. Trots att man i många fall kan göra realistiska uppskattningar så bör siffrorna alltid tas med en nypa salt. 

Vad är en hög eller låg sökvolym?

Vad som är en hög eller låg sökvolym beror helt och hållet på vilket typ av sökord det gäller. Det finns flera faktorer som spelar in, här är några av de huvudsakliga faktorerna:

  • Är det en lokal sökning?
  • Är det en nationell eller internationell sökning?
  • Är sökningen väldigt nischad eller rör det sig om ett större segment?
  • Är sökningen säsongsbaserad eller cyklisk?

Alla dessa faktorer kommer till viss grad påverka hur många sökningar som görs under olika perioder. 

Säsongsbetonade sökord

För att visa hur detta ser ut och hur vissa sökvolymer kan påverkas av årstider så kan vi titta på några exempel.

Tittar vi närmare på sökorden “jul” och “nyår” så kan vi se tydliga exempel på hur sökvolymerna ökar rejält när respektive högtid närmar sig, för att sedan sjunka till lägre nivåer när högtiden har passerat. Här kan vi se hur sökvolymerna har betett sig sedan 2015 tillsammans med en prognos för 2025.

Sökvolym under jul

       (Sökvolym för “jul” under december) 

      (Sökvolym för “nyår” under december)

Den blå linjen representerar sökordets popularitet (sökvolym) och den streckade linjen i orange representerar en framtidsprognos.

             (Sökvolym för “jul” under juni) 

             (Sökvolym för “nyår” under juni)

Eftersom att den fullständiga datan inte är insamlad för december 2024 tittar vi på 2023. Graferna visar tydligt hur sökvolymerna ökar under december för att sedan sjunka när säsongen har passerat.

Sökord Sökvolym Period
jul 145173 December 2023
jul 3688 Juni 2023
nyår 33052 December 2023
nyår 369 Juni 2023

Detta visar hur sökvolymen kan svänga ganska drastiskt, beroende på när du kollar upp den.

När kan detta spela roll?

Detta kan vara nyttigt att ha i åtanke om man driver eller jobbar med en väldigt säsongsbetonad sajt. 

Är verksamheten baserad kring något som främst har sin efterfrågan kring t.ex jul kan det se ut som att något har gått snett med din sökmotoroptimering när säsongen är över. I själva verket  kan det vara att du fortfarande har kvar dina toppositioner, men att efterfrågan tillfälligt har svalnat av. Här är det förstås viktigt att kolla att det faktiskt stämmer, men det är något att ha i åtanke när man analyserar sin organiska synlighet. 

Smala och breda sökningar

När man pratar om “smala” eller “breda” sökningar syftar man ofta på hur pass nischade eller lokala sökorden är. Några exempel på detta kan vara:

Brett sökord: Kamera

Smalt / nischat: Spegellös systemkamera

Brett / nationellt: Restaurang

Lokalt: Restaurang Örnsköldsvik

Det finns även en typ av sökfras som brukar kallas för long-tail som syftar på ännu längre och mer specifika sökningar. Se vår artikel om long tail.

Hur påverkar smala och breda sökningar sökvolymer?

Som vi kan se från tabellen nedan blir sökvolymen i regel lägre, ju mer specifik sökningen är. 

Sökord Sökvolym
Kamera (bred) 12000
Spegellös systemkamera (smal) 90
Restaurang (bred) 42000
Restaurang örnsköldsvik (smal / lokal) 1400

 

Sökvolym och sökintention

Även om det kan vara lockande för en nischad kamerabutik att optimera en kategori för “kamera” på grund av den höga sökvolymen behöver det inte alltid vara rätt väg att gå. 

Om butiken i fråga främst har inriktat sig på spegellösa systemkameror kan det vara betydligt mer relevant att optimera för det, snarare än det större sökordet “kamera”. 

Anledningen är att någon som söker på “kamera”, rent teoretiskt kan vara intesserad av vilka kamera som helst, medan en sökning på “spegellösa systemkameror” tydligt visar intresse för just det. Eftersom butiken är specialiserad på detta blir det smalare, mer specifika sökordet, också mest relevant.

Samma princip gäller för lokala sökningar, även om det kommer med sina egna förhållningssätt. För lokal SEO så kan det främst handla om att man i många fall bör förvänta sig lägre sökvolymer på den lokala varianten av sökordet, jämfört med den bredare och nationella varianten. 

Kom ihåg relevans över sökvolym

Bortsett från att förklara vad sökvolymer är, blir vårt medskick här att försöka hålla fokus på relevansen. Även om det kan locka med höga sökvolymer så betyder det inte att det är rätt sökord för just dig. Försök alltid att optimera för vad du faktiskt erbjuder, det blir enklare för dig, dina kunder och inte minst för Google. 

 

Jonas Jonsson

SEO-analytiker

Jonas är en av våra SEO-analytiker som jobbar på Örnsköldsvikskontoret

Jonas Jonssons profilsida

20 december, 2024

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *