Blogg & Insikter

Vad är long tail keywords & hur hittar du dem?

Inom SEO pratar vi ofta och gärna om sökord, de ord som förhoppningsvis driver potentiella kunder till din sajt. Men det finns också något som kallas “long tail keywords”, som tyvärr inte har någon bra svensk översättning (långsvansade sökord?). Idag tänkte vi berätta lite mer om dem och varför du också ska använda dig av just long tail sökord.

Vanliga sökord är breda, långa sökord är specifika

I vanliga fall brukar sökord vara ganska breda för att många googlar brett. Man söker efter “byxor herr” eller “hemstädning” och det är sådana sökord som många optimerar för. Helt i sin ordning, det vill säga. Men det är också de breda sökorden som dras med störst konkurrens. Det är svårare att ta topplaceringar på stora och populära sökord.

Long tail sökord är betydligt mer specifika och brukar bestå av tre, fyra ord. Long tail sökord är således sökordsfraser. De kan vara “röda chinos storlek 42” eller “miljövänliga hemstädning i Örnsköldsvik”. De som söker med long tail sökord är ute efter en specifik sak och det är mycket mer troligt att de är ute efter att köpa. Long tail sökord har oftast högre konvertering eftersom du svarar på en specifik förfrågan. Det är också färre som optimerar för dessa sökord då färre har svaret på så specifika sökfraser. Det är alltså lättare att konvertera och lättare att ta topplaceringar på long tail sökord.

Varför inte optimera mot bara long tail sökord?

Visst låter long tail sökord som ett vinnande koncept? Varför kan man inte optimera mot bara long tail sökord och håva in säckar med pengar?

Sökorden må konvertera bättre men det sker också färre sökningar. Det är inte 10 000 personer i månaden som är intresserad av “röda chinos i storlek 42”. Om din sajt bara syns på long tail sökord kommer intäkterna inte att ramla in även om du faktiskt säljer. Men genom att kombinera dina vanliga sökord med long tail sökord kommer din sajt att ranka på betydligt mer och har chansen att fånga upp googlare som är på väg att köpa!

Hur hittar du rätt long tail sökord för dig?

När du ska börja optimera mot long tail sökord behöver du först hitta sökord och fraser som är värt att lägga tid och arbete på. Sökord som ingen söker på ska du skippa helt. Du kan själv kolla upp sökvolymer med Googles Sökordsplaneraren eller Keywordtool. Men hur väljer du rätt sökord?

Ett av de enklaste sätten är att vända sig till Googles autofyllfunktion i deras sökmotor. Testa att söka på ett av dina vanliga sökord, som du redan har optimerat för, och se om det döljer sig några populära long tail sökord. Här nedan ser du exempelvis vilka alternativ som finns när vi söker på “koka soppa”:

Här finns lite olika alternativ. Vissa sökord passar bra på en receptsida såsom “koka soppa på märgben”. Medan “koka soppa på en spik” passar in på sajter om folksagor eller kanske en sajt som sparande.

Vi tar ett exempel till. Låt oss säga att du säljer resor till Costa Rica. Vanliga sökord att optimera mot kan vara:

  • resa Costa Rica
  • flyg Costa Rica
  • billig resa Costa Rica
  • hotell Costa Rica
  • turism Costa Rica

Om vi matar in resa Costa Rica i Google får vi:

Några sökordsfraser står ut som extra intressanta:

  • resa costa rica med barn
  • resa costa rica santa teresa
  • resa costa rica december/jul/februari

Nästa steg är att kolla upp sökvolymen för dem. Om de ser okej ut kan du gå vidare och göra lite efterforskningar. Varför söker man specifikt på december, jul & februari? Är det billigare, varmare eller något annat som händer i Costa Rica just då? Och vad är Santa Teresa?

Därefter kan du skapa nya landningssidor som optimera mot dessa sökord. Skriv innehåll om varför det är idealt att resa till Costa Rica under julen. Skapa en landningssida till som berättar om Santa Teresa och rikta den mot de som är intresserad av att surfa. Och sist, skapa en landningssida som riktar som till familjer och berättar om barnvänliga aktiviteter och hotell på Costa Rica.

Använda Ahrefs för fler long tail sökord

Har du en stor sajt eller saknar tid att göra manuella sökningar på Google kan du använda Ahrefs och mata in ett större sökord. Ahrefs kan, beroende på sökord, ge dig tusentals med alternativa sökord till “costa rica”, “byxor” eller “hemstädning”. De visar även sökvolymen och du kan sortera efter frågor för att hitta möjligheter till long tail features snippets!

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och team leader för SEO-avdelningen

Caroline Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *