Blogg & Insikter

Sveriges bästa sökmotoroptimering – målsättningen

När jag startade Brath fanns det flera vägar att gå och jag fick göra val som jag tror riktigt många företag måste göra innan de öppnar dörrarna. Valet, för mig, föll på att göra den allra mest kvalitativa sökmotoroptimering som fanns i Sverige. Jag ska förklara varför jag valde den målsättningen.

Svensk sökmotoroptimering har varit plågad av låga priser och pressade budgetar så länge branschen har funnits. Den genomsnittlige svenske SEO-köparen jämför priser och allt började med oerhört billiga tjänster i mitten på tvåtusentalet. Det är naturligtvis bra att priser pressas och det är hälsosamt för en bransch att det finns konkurrens. När det gäller sökmotoroptimering finns det ett litet problem däremot. När priset går ner går risken upp, eller så försvinner resultaten.

Risk, Resultat, Pris - Sökmotoroptimering i graf

Kostnad, risk och resultat är triangeln du har att spela med. Alla försöker väl hitta en sweet spot på något sätt men alla dessa tre faktorer finns med i varje projekt inom sökmotoroptimering. Min erfarenhet var att det i princip fanns två sorters företag i Sverige (internationellt såg det helt annorlunda ut). Antingen lutade man åt låg kostnad och bra resultat på bekostnad av en riktigt hög risk. Eller, så valde man vägen låg kostnad och låg risk på bekostnad av resultaten. Ingen hade, i mina ögon, ordentligt valt att luta sig åt hörnet låg risk och goda resultat.

Antingen placerade man sig i nedre vänstra hörnet (i triangeln ovan) eller i nedre högra hörnet. Det är förstås en glidande skala men i mina ögon valde ingen att placera sig i hörnet med de goda resultaten och den låga risken. De allra flesta arbetar förstås med att få ordning även på den tredje aspekten (likaså vi) men det var ganska lätt att plotta in våra konkurrenter i en graf som den ovan.

Min målsättning blev alltså riktigt goda resultat med låg risk. Långsiktigt hållbar sökmotoroptimering som levererar ordentligt med kunder till våra kunder och jag upplevde att vi var ensamma i den strävan. Att vi också spenderade ordentligt med tid i början för att få ner priserna och kunna göra det här kostnadseffektivt är en annan historia (vi gick back på en hel del kunder).

Det här fick bli min definition av den bästa sökmotoroptimeringen. Andra kan förstås definiera annorlunda, kanske är det bäst med billigast men jag valde den här vägen. Det är utifrån den här målsättningen som modellen för hur vi gör SEO är uppbyggd och det är en modell som förpliktigar.

SEO-triangeln i färg

En modell för sökmotoroptimering som förpliktigar

Eftersom målsättningen för oss på Brath ser ut som den gör så ställer det krav på oss, krav som andra i branschen inte känner lika starkt. Ett av de starkaste kraven är att vi hela tiden måste utvecklas. Google utvecklas, marknaderna för får kunder utvecklas och även våra konkurrenter utvecklas. För att vi ska kunna sitta kvar trygga i vårt hörn och tycka att vi är så himla bra på sökmotoroptimering så måste vi hela tiden bli bättre (bättre enligt vår definition ovan). Det här betyder till exempel att vi lägger väldigt mycket resurser på att utveckla modellen. Under de senaste åren har vi lagt 15-20% av vår intäkt på att utveckla produkten, lite beroende på hur man räknar. Bland annat har vi haft 2 personer på heltid det senaste året (med några småuppdrag som stulit lite av tiden) på att förbättra vår modell.

För företaget kostar det här förstås en hel del pengar och ibland kan vi känna av att vi måste vända på slantarna. Jag och vi är däremot 100% övertygade om att det betalar sig, både för oss och våra kunder. Om du delar vår definition av vad som är bäst, då är jag övertygad om att du skulle göra det samma om det vore ditt företag.

SEO-branschen på sikt

På sikt hoppas jag nog faktiskt att fler av våra konkurrenter gör samma analys som oss. Vi brukar lite slarvigt säga att man kan känna igen de andra två hörnen i triangeln på antalet powerpoint-slides i “lågt pris, låg risk-hörnet” och antalet länkkataloger i “lågt pris-goda resultat”-hörnet. Jag tror personligen att det är dåligt för svenska SEO-kunder att tvingas in i något av dessa två hörn och att det på sikt är dåligt för hela SEO-branschen. Om fler av våra konkurrenter valde att konkurrera med oss borta i vårt hörn skulle det inte bara sporra oss att bli ännu bättre, det skulle kunna utveckla vår bransch. Så kära konkurrenter, kom bort till vårt hörn. Eller ännu hellre välj att se triangeln som en pyramid istället och kom hit till toppen så driver vi tillsammans branschen mot nya höjder.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *