Tänker du satsa på Sociala Medier? Tänk om

Marknadsföring i Sociala Medier är något som alla pratat om de senaste åren. Många vill mena att det är det allra hetaste. Stolligheter, skulle jag vilja kalla det.

Sociala medier kan vara ett utmärkt komplement till sökmotoroptimering, ppc och annan marknadsföring men som stand alone är det inte en rimlig väg framåt. Amy GesenhuesMarketingland publicerade nyligen en rapport som talar sitt tydliga språk.


Är du övertygad om att du måste satsa mer i sociala medier men har ännu inte knäckt det organiska söket? Man får gå efter frukten som är riktigt svårplockad men är det inte bättre att bara ta kunderna som hänger rakt framför näsan först? Facebook och Twitter står för så liten andel av nya kunder att det inte riktigt går att se dem i diagrammet men jag lovar att om du tittar riktigt noga kan du hitta dem där nere alldeles kring noll-strecket.

Sociala medier är ett BRA komplement

Sociala medier kan vara ett riktigt bra komplement och vi använder det ofta för att förstärka vår sökmotoroptimering, vi lever däremot inte i villfarelsen att det är därifrån kunder kommer. Ungefär 0% av kunderna. Q.E.D.