Blogg & Insikter

Två separata index – Påverkar det mig?

Google har nyligen gått ut med att de kommer dela sin sökmotor på mitten. Inom några månader kommer man ha ett index för mobilsök och ett för desktop, mobilsök kommer dessutom vara det som de ser som det primära.

Två separata index, vad betyder egentligen det? Till att börja med kan man nog dra slutsatsen att om du befinner dig utanför Googles väggar i Mountain View så betyder det inte jättemycket. Deras utvecklare sliter nog dag och natt med detta men för din sökmotoroptimerings skull kommer effekterna nog bli mer av det marginella slaget.

Som vanligt, i sökmotoroptimeringens värld, lider ju folk av ett svårartat shiny object syndrome. Därför kommer det skrikas och hojtas de närmaste månaderna om att mobilen är alla sökmotoroptimerings moder, det finns nämligen ett helt nytt blänkande föremål i stan och likt förvirrade fåglar tenderar vår bransch att helt låta sig hypnotiseras av sådant. Det mobila indexet ska dessutom enligt utsago vara det som kommer vara det färskare av de båda. Anledningen till det är säkert den mycket noggrannare platsbestämningen Google kan göra på dig när du surfar från telefonen, de vill dra full nytta av det lokala söket.

Att det skulle göra någon egentlig skillnad för sökmotoroptimeringen, åtminstone i läget som det ser ut idag, låter för mig som orimligt. Man gör sökmotoroptimering på samma sätt för mobiler som man gör för laptops, tunga stationära datorer eller plattor av olika slag. Det är nämligen inte skärmens storlek som styr. Förstås kan man få fördelar mobilt av att vara anpassad för mobilen men övriga delar fungerar precis likt. Ingen idé att springa ut i panik alltså.

Med det sagt…

Felklick? Barn med smartphone

Med det sagt så är det onekligen lite spännande att titta på hur stora förhoppningar Google har på mobilt sök. Det råder ingen tvekan om att de upplever att de kan få mycket mer annonsklick där än på desktopen. Det är så man måste se på Googles utveckling, de letar efter var de hittar sina stadiga 20% tillväxt per år och stationärt har de nog mer eller mindre redan dominerat totalt.

Mobilen har ju dessutom en annan stor fördel jämfört med dekstop, vi som är lite vana musanvändare, eller pekplattedito, klickar ju väldigt sällan på saker av misstag. I mobilen däremot haglar ju annonsklicken in så till den milda grad att till och med dagstidningarna kan visa på någorlunda positiv CTR på sina banners.

Google har förmodligen mycket att vinna på att vinna kriget i mobilen, det är inte utan anledning att de försöker lansera en telefon än en gång. Detta trots att det såg ut som att Apple vunnit hårdvarufajten för överskådlig framtid.

Som du förstår är den här artikeln i första hand spekulationer, även om det är ganska kvalificerade gissningar, så använd informationen med det i bakhuvudet.

Uppdatering, vi har sett en del händelser

Det har sedan den här posten skrevs hänt en hel del och vi känner nu att vi kan gå ut med rekommendationer för hur du ska hantera Googles mobilsatsning. Saker och ting är i skrivande stund ännu inte hundra procent men vi anser oss ha tillräckligt torrt på fötterna för att våga.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *