Blogg & Insikter

Vad är Google AdWords?

Google Adwords är Googles sätt att visa annonser för potentiella kunder i sök och sajter i deras nätverk. Med relevans och kostnadskontroll är Adwords ofta riktigt lönsamt. 

Med Google AdWords visar du upp dina annonser när dina potentiella kunder söker efter det du erbjuder på Google, eller på någon av alla tusentals siter i Googles nätverk.

Oavsett vad du har för mål med din marknadsföring, till exempel att nå ut med ditt nya varumärke på marknaden, eller nå ett visst försäljningsmål i rena siffror, kan Google AdWords vara en bra kanal. Det finns olika produkter inom Google AdWords som lämpar sig bättre eller sämre beroende på vad just ditt företags mål är.

Sökannonsering

Adwords

Sökannonsering, även kallat Google Search. Här visas du i Googles sökresultat när din potentiella kund söker på Google. Din annons visas då som en del av sökresultatet högst upp, tillsammans med eventuella shopping-annonser, följt av det organiska sökresultatet längre ned.

Den här typen av annonsering är bra för de allra flesta sorters företag, men främst för de med målet att sälja mer då sökannonser har tydligt säljande budskap och syns på rätt plats vid rätt tillfälle. Oftast är de som klickar på sökannonser långt gången i en köpprocess, de kanske till exempel har kollat upp vilken produkt de vill ha, har varit och testat i fysisk butik, eller liknande – och nu återstår det bara att köpa hem denna produkt eller beställa denna tjänst.

Google shopping

Google Shopping. Här visas du också i Googles sökresultat när din potentiella kund söker på Google, dock i ett annat format med pris och bild. Sökningar på Google triggar dessa annonser på samma sätt som de triggar vanliga sökannonser.
Den här typen av annonsering är för företag med webbshop och som har ökad försäljning som mål med sin Adwords-annonsering.

Bannerannonsering

 

Bannerannonsering, även kallat Google Display. Här visas dina annonser inte i sökresultatet på Google utan på någon site i Googles Displaynätverk (GDN). Google har tusentals sajter kopplade till GDN och dina annonser kan på så vis dyka upp på bloggar, nyhetssajter eller annat. Med denna typ av annonsering kan man ställa in för vilka sorters personer du vill visa era annonser för, exempelvis för personer som är intresserade av vildmarksliv om du säljer campingtillbehör, eller för de som är intresserade av skönhet om du är frisör.
Bannerannonsering lämpar sig främst för de företag där branding är viktigt, det vill säga för de som vill nå ut med sitt varumärke till så många som möjligt. Det är en bredare variant av marknadsföring än Google sök då man visar sina annonser för många fler än just specifikt sina potentiella kunder.

Remarketing

Remarketing. Här riktar du era annonser mot tidigare besökare på er webbplats. Man följer helt enkelt efter ens besökare ett tag till efter besöket. Det går att välja vilka det är som man ska följa efter och det går också bra att ha olika budskap för dessa. Exempelvis kan man välja att följa efter de som har besökt ens hemsida men som inte har köpt någonting. För dessa kanske det rätta budskapet för annonser är en extra rabatt för just de produkter som de varit intresserad av eller bara påminna att det är fri frakt på dessa just nu. Denna typ av annonsering är både varumärkesbyggande och kan öka försäljning. Man ska dock ha i åtanke att dessa riktar sig till de som tidigare varit i kontakt med ert varumärke då de har besökt er hemsida tidigare.

Youtube-annonsering

Youtube-annonsering

Youtube-annonsering. YouTube är också en del av Google och här kan du välja att synas med reklamfilmer innan videoklipp eller med textannonser bredvid filmer som handlar om något du vill att ditt varumärke ska förknippas med. Till exempel om du, som i det tidigare exemplet, säljer campingtillbehör, kan du välja att synas med en reklamfilm innan en instruktionsvideo om hur man sätter upp ett tält. Denna typ av annonsering lämpar sig för varumärkesbyggande likt Google Display.

Fördelarna med Google Adwords

Vad är då fördelarna med att använda sig av Google AdWords som en del i sin marknadsföringsstrategi?

  • Du låter kunderna hitta dig. De finner dig när de har ett problem som din tjänst kan lösa eller när de behöver köpa något som du säljer.
  • Du betalar bara för ett besök på din webbplats. Google AdWords använder sig av något som kallas cpc eller kostnad per klick. Det betyder att du inte betalar någonting om din annons med ditt varumärke syns, om de inte är så pass intresserade av annonsen att de klickar på den och besöker din hemsida.
  • Det är flexibelt. Vill du bara annonsera på vissa produktkategorier? Vill du bara annonsera i malmö? Det går snabbt att testa, utvärdera och ändra i Google AdWords. Allt för att få bästa möjliga resultat.
  • Det är mätbart. Du kan följa och jämföra dina resultat lättare än i många andra marknadsföringskanaler då allt finns digitalt. Du kan till exempel få veta hur många besökare du har haft på din webbplats, hur många köp de har gjort och vilka produkter som säljer bäst via dina annonser.

Adwords graf - cpc och klick

Varför behöver du en Adwords-specialist?

Varför bör man anlita en specialist för att ta hand om sitt Google AdWords-konto?
För att Google AdWords ska ge de resultat man vill ha behövs regelbunden tillsyn och optimering. Det finns många företag som vi har stött på som tror att den som betalar mest syns mest. Budget och sökordens bud är visserligen en viktig del, men det är långt ifrån allt.

Google lägger nämligen stor vikt vid att annonserna ska vara relevanta. En del av Googles affärsidé är att deras sökresultat ska vara relevant, annars kommer deras kunder att söka sig till en annan sökmotor. Därför har de kommit fram till något som de kallar quality score, eller kvalitetsresultat på svenska. Det är ett sorts betyg mellan 1-10 som varje sökord i ditt AdWords-konto får för hur relevant det är.

Exempelvis vill du ju inte se annonser för damskor när du har sökt på herrskor. Du vill heller inte, i samma exempel, se en annons för damskor men när du klickar på den så hamnar du på en sida för herrskor.

Detta betyg, quality score, är mycket viktigt för att du ska synas så mycket som möjligt och ett högt sådant ger dig även billigare klick och högre annonsranking. Det kan därmed bli kostsamt att inte ha ett regelbundet optimerat konto.

Regelbunden tillsyn ökar kontots relevans och ökar helt enkelt dina chanser att lyckas med Google AdWords. Oftast blir det till och med billigare att ha en specialist som sköter ditt konto, då det positiva resultatet oftast är större än arvodet.

Är du intresserad av hjälp med Adwords så hjälper vi gärna till.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

20 juni, 2016

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *