Blogg & Insikter

Vad funderar användarna på? Optimera för vanliga ställda frågor

Google jobbar ständigt med att, på ett bättre sätt, presentera den mest hjälpsamma informationen för användaren. De vill säkerställa att deras användare får se givande innehåll, som är skriven av människor – för människor. 

Många kan tro att de kommer ranka högre om de skriver för sökmotorn. Men tvärtom, Google premierar och värdesätter innehåll användaren uppskattar. Innehåll som inte möter användarens förväntningar tenderar att ranka sämre.

Men hur skriver man för användaren egentligen?

Vad vill användarna veta?

När du ska skriva innehåll för användaren behöver du fundera på vad de vill veta. Vilken typ av information är av värde för dem när du skriver om till exempel “SEO”?. Att skriva om vad det är och vad det står för kan vara av högt värde. Medan en landningssida med offertförslag förmodligen är av mindre värde.

Optimera för vanliga ställda frågor

Ett av våra tips när det kommer till att skriva för användaren är att optimera för vanliga ställda frågor – frågor vem som helst kan hitta direkt i sökresultatet.

I många sökresultat finns det nämligen en ruta som kanske har gått dig obemärkt förbi tidigare. Denna ruta kallas för “Andra har också frågat” och består av viktiga, och i många fall relevanta, frågor för sökordet i fråga.

Ska du skriva om till exempel “SEO” kan du göra en Google-sökning och scrolla ned lite, där hittar du rutan:

Kring sökordet “SEO” är alltså dessa några vanliga ställda frågor. Med fördel kan du besvara några av dessa i ditt textinnehåll om ämnet. Viktigt att tänka på är att inte gå för brett – du vill fortfarande hålla dig till ämnet i fråga och inte sväva ut på andra ämnen.

För att få fram ytterligare förslag kan du även, i många fall, klicka på frågorna för att fälla ut fler:

Även fast alla dessa frågor inte passar på sidan du arbetar på just nu kan de ge dig inspiration och förslag på innehåll för andra sidor samt artiklar. Till exempel passar frågan “Hur jobbar man med On Page SEO?” bättre som en enskild sida, snarare än på en generell sida för SEO.

Googla på ämnet

Sammanfattningsvis rekommenderar vi dig att alltid göra en Google-sökning på det ämne/sökord du ska skriva om. På så vis får du hjälp på traven och du får reda på vad användarna faktiskt söker på. Vilket leder till att du kan skriva innehåll för användaren och inte för sökmotorn.

Petra Svennerskog

SEO-specialist

Petra är en av våra SEO-specialister och jobbar på Örnsköldsvikskontoret

Petra Svennerskogs profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *