Blogg & Insikter

Kumulativa layoutförskjutningar (CLS) – innebörd och åtgärd

Kumulativa layoutförskjutningar (CLS) – innebörd och åtgärd

I dagens blogginlägg får du lära dig mer om kumulativa layoutförskjutningar (även kallat CLS) och varför detta är viktigt inom SEO. Låt oss dyka ner i vad CLS innebär, hur du går tillväga för att identifiera CLS-problematik, samt hur du förbättrar dina resultat för att nå en bättre användarupplevelse, högre rank och ökning av din organiska trafik.

Vad är kumulativa layoutförskjutningar (CLS)?

Kumulativa layoutförskjutningar (CLS) är en av tre viktiga webbvärden som Google använder för att bedöma en webbplats prestanda och användarupplevelse. CLS mäter hur mycket innehåll på en webbsida flyttas runt när sidan laddas, vilket kan orsaka oönskade effekter som att användaren råkar klicka på fel knapp eller tappar tråden i ett specifikt textstycke.

Varför är CLS viktigt?

För att ge användarna en så smidig och positiv användarupplevelse som möjligt vill Google se till att webbsidor laddar snabbt och är lätt att navigera. CLS är en av de viktigaste faktorerna för att bedöma huruvida en webbplats lever upp till dessa krav.

En hög CLS kan leda till en frustrerande användarupplevelse och därmed en hög avvisningsfrekvens. I förlängningen är undermåliga resultat även något som kan påverka en sajt och/eller sidas förmåga att ranka på relevanta sökord, något som kan vara förödande för dess organiska synlighet.

Hur man enklast identifierar sidor med hög CLS

Ett enkelt sätt att upptäcka sidor med CLS-problematik, dvs. sidor med hög CLS, är att logga in i Google Search Console och klicka på “Viktiga Webbvärden” ute i den vänstra sidomenyn. Noterar du att det finns sidor på din sajt som Google flaggar för antingen på desktop, mobil, eller både och, klickar du vidare till rapporterna och kontrollerar om detta rör just CLS.

Har du inte tillgång till Google Search Console är ytterligare ett bra alternativ att använda sig av gratisverktyget PageSpeed Insights, som låter dig göra slagningar för att kontrollera specifika sidor på din sajt.

Hur kan du förbättra din CLS?

Det finns flera olika sätt att optimera för bättre CLS. Målsättningen är dock alltid densamma, det vill säga att minimera plötsliga förändringar av en sidas layout.

En av de effektivaste åtgärderna är att specificera dimensioner för bilder och andra mediaelement i koden för att undvika att sidan justeras när elementen laddas. För att förtydliga handlar det alltså om att avsätta en dedikerad yta på en sida för exempelvis en bild, redan innan denna har börjat att laddas in.

Detsamma gäller för inladdning av sådant som reklambanners, inbäddade filmklipp, etc, som är andra vanliga orsaker till oönskade layoutförskjutningar.

Här kan du läsa ännu mer ingående om optimering av CLS: https://web.dev/optimize-cls/

Martin Ek

SEO-specialist

Martin arbetar som SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret

Martin Eks profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *