Blogg & Insikter

Välj den lägst hängande SEO-frukten först

Inom SEO, på nästan alla sajter, finns det alltid massor att göra. De förändringar du ska välja att göra på sajten är de som ger mest avkastning i förhållande till arbetsinsatsen. När du gjort det kan du gå vidare till den näst bästa investeringen av din tid. Det låter uppenbart, eller hur? Varför gör så många ändå tvärt om?

Det är lätt att lära sig följa något best practise-dokument publicerat på någon amerikansk blogg. Du kan lätt få en lista på 100 små förbättringar du kan göra på en sajt och sedan sätta dig och tugga igenom dessa. Jag har skrivit liknande artiklar själv massor av gånger. Det är absolut inget fel att göra det men jag anser att det är vårt ansvar som bransch att kunna prioritera dessa.

Många tror felaktigt att content är SEO

Det är lite av en överdrift när jag säger att många tror att arbeta med innehåll är att göra SEO. Det är visserligen viktigt med content och det är en del av nästan varje bra SEO-projekt. Betoningen bör ligga på ”del av” för lika lite som bara ingress-skrivande är hela contentmarknadsföringen så är content hela SEO. Om du är begränsad till att skriva titlar, rubriker och meta-data i din SEO, då gör du bara den delen som är lätt att göra. Det finns en rad andra faktorer som måste finnas på plats, ett enkelt exempel, om Google inte kan läsa din sajt ordentligt för att du använt någon javascript-lösning för att visa sidorna. Då spelar innehållet som Google aldrig ser ingen roll.

Saker som måste finnas på plats, innan eller under projektet

Varje projekt inom SEO är olika även om de har väldigt stora likheter. En del sajter har mycket auktoritet från början, en del sajter har 18 000 papers från forskare inom ditt ämne, andra har en miljon produkter. Man måste alltså inte lösa alla problem i ett projekt, bara de problem som inte redan är lösta. En sajt som indexeras fint, har en bra länkprofil och utstrålar trovärdighet men ingen har gått igenom titlarna kan få rekordresultat genom att bara fixa dessa. En sajt som har  hyfsade titlar däremot kommer knappt se någon skillnad i ranking. Det finns en lång rad ”funktioner” som behöver finnas på en sajt som förväntas prestera bra i sökresultaten. Några exempel kan vara:

  • Indexering / Rendering
  • Hantering av duplicerat innehåll
  • En vettig navigering och hierarki
  • Unikt, intressant, innehåll
  • En stark men inte för aggressiv länkprofil
  • Titlar, rubriker, decriptions
  • Performance, som laddtider, upptid etc
  • med mera

Så vad ska du åtgärda först på din sajt?

Beroende på sajtens historia så är det, i kontrast med vad jag tidigare skrev, nästan alltid titlar och rubriker som är den bästa, snabbaste förändringen att fixa. Anledningarna att jag säger detta är följande:

  1. Det är ofta ett mycket litet arbete att ändra en titel
  2. På en enskild sida är faktorn att ha med sökordet i titeln den enskilt viktigaste faktorn
  3. Det är generellt enklare att förstå hur en titel behöver ändras
  4. Det ger relativt snabba effekter

 

Det här är som nämnt långt ifrån alltid sant. Målsättningen bör egentligen vara att åtgärda det som just nu kommer ge störst effekt att åtgärda och för nybörjaren kan det här vara mycket svårt, varför man ofta helt enkelt gör alla ändringar man kan komma på. Det är i viss utsträckning en fungerande metod, om man tar sig igenom allt som är viktigt kommer man för eller senare träffa rätt. Det kan ibland ge bilden av att det är det viktigaste inom SEO men det egentligen bara var viktigast just då för den sajten. När man fixat laddtiden efter att ha ordnat titlarna, förtroendeproblemen och länkprofilen och det helt plötsligt gör skillnad är det lätt att tro att laddtider är A & O och det kan vara komplext att själv bilda sig en uppfattning.

Det kan som nybörjare också vara komplext att prioritera mellan dessa åtgärder, något som sällan kommer av annat än erfarenhet och erfarenhet kräver att man har utrymme att öva. En bra start kan vara att utgå från sig själv, vad känns lätt att åtgärda. Om det känns enkelt så finns det en god chans att det är en bra return on investment, även om resultatet inte blir några underverk.

Magnus Bråth

Marknadschef & Grundare

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *