Välj den lägst hängande frukten först

Den lägst hängande frukten

Inom sökmotoroptimering, på nästan alla sajter, finns det alltid massor att göra. De förändringar du ska välja att göra på sajten är de som ger mest avkastning i förhållande till arbetsinsatsen. När du gjort det kan du gå vidare till den näst bästa investeringen av din tid. Det låter uppenbart, eller hur? Varför gör så många ändå tvärt om?

Det är lätt att lära sig följa något best practise-dokument publicerat på någon amerikansk bloggare publicerat. Du kan lätt få en lista på 100 små förbättringar du kan göra på en sajt och sedan sätta dig och tugga igenom dessa. Jag har till och med skrivit sådana själv. Det är absolut inget fel att göra det men jag anser att det är vårt ansvar som bransch att kunna prioritera dessa.

Två exempel i närliggande tid är HTTPS och Sociala Signaler.

Google gick nyligen ut med att de skulle börja använda säkerhetscertifikat som en rankingsignal, kortfattat om din adress börjar med HTTPS snarare än HTTP så kommer den få en lite bättre placering i sökresultaten. Naturligtvis börjar alla prata om det när Google gått ut med det men, precis som Christian, tycker jag det finns skäl till besinning.  De siffror Google gett är att det kommer vara en mycket svag signal i färre än 1% av sökresultaten. 

Nog kan det vara en smal sak att se till att säkra upp sin sajt men kom ihåg att du har begränsat med tid. Ska du verkligen lägga det på något som kan göra en mycket liten skillnad i 1% av sökresultaten? Varför inte lägga tiden på titlar istället som är en mycket viktig signal i 100% av sökresultaten? Eller länkar? Eller ditt innehåll?

Det andra exemplet med sociala signaler. Det finns fortfarande många som tjatar om att sociala medier är bra för sökmotoroptimering. Till att börja med, Google väger inte in sociala signaler i sin algoritm, de har själva varit mycket tydliga med det. Det finns ändå många, kanske framförallt SEOmoz, som pratar om det som ett sätt att göra sökmotoroptimering. De ser nämligen stark korrelation mellan gott om likes och tweets och bra ranking. Trots att de själva ofta säger att korrelation inte är kausalitet så verkar det inte riktigt gå hem i hjärnan. Det är inte likes och tweets som gör att sidorna rankar bra, det kanske snarare är motsatsen, det är de bra positionerna som ger de många sociala signalerna. 

Sociala medier kan däremot ge en indirekt effekt på sökmotoroptimering. Om en post sprider sig bra på Facebook finns det alltid en chans att någon bloggare eller något internetmagazin plockar upp den och skriver en artikel med en länk. Men det är inte den lägst hängande frukten. Varför satsa på något som ibland ger en indirekt effekt när du ännu inte rättat till dina H1:or som alltid ger direkt effekt?

Paretoprincipen och sökmotoroptimering

Paretoprincipen, 20% av dina ansträngningar kommer ge 80% av resultatet, är något jag tycker alla sökmotoroptimerare ska ta till sig. Gör de 20 viktigaste procenten innan du börjar arbeta med de resterande mindre viktiga 80. Börja med den lägst hängande frukten.

De nervösa

Jag tycker vi kan se det här som ett socialt experiment. Håll ett öga på vilka sökmotoroptimerare som kastar sig över HTTPS. Du kan dra en av två slutsatser om personerna, antingen anser de att de redan löst allt som är viktigt på sajten eller så saknar de helt enkelt förmågan att förstå vad som gör riktig skillnad inom sökmotoroptimering.

Dessutom tycker jag att det är alls vårt ansvar, vi som erbjuder sökmotoroptimering, att upplysa om hur man prioriterar inom SEO.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *