Var landar dina besökare?

Nyckel i dörrDet är lätt att tänka sig startsidan på sajten som dörren vilken genom besökarna kommer in. Det är nästan alltid fel. Vanligtvis kommer huvudparten av besökarna in på någon annan sida.

Om du har gott om undersidor som kategorier och produkter och har gjort minsta lilla inom sökmotoroptimering så kommer startsidan nästan aldrig vara där den största delen av dina besökare kommer in till sajten. Om du gjort din sökmotoroptimering rätt kommer du synas på en lång rad sökord, gärna flera för varje sida. Visst kan det mycket väl vara så att startsidan är den som syns på de mest sökta men även de stora volymerna på de stora sökorden ska bara utgöra en liten del av totalen. De små sökorden är så många.

Det betyder att du måste tänka dig varje sida som en ingång till din sajt. De allra flesta besökarna får aldrig se din smarta startsida så varenda produktsida, nyhetsartikel eller kategorisida måste själv fånga upp besökarna, få dem intresserade och locka till köp. Hur väl fungerar dina undersidor som landningssidor?