Blogg & Insikter

301 eller inte? När ska du göra redirects och inte på din sajt

SEO:are älskar redirects (ompekningar, omdirigeringar… kärt barn har många namn). Vi hyllar dem gärna som lösningen för att “städa upp” en sajt och undvika att besökare hamnar i återvändsgränder eller på sidor som är föråldrade och inte längre viktiga. Men är de alltid nödvändiga eller lägger vi ibland onödigt mycket tid på att göra 301:or?

Vad är en 301-redirect?

En 301-redirect brukar även kallas för “ompekning” på svenska. 301 syftar på en statuskod för en viss URL.

  • En URL som fungerar och går att besöka  (såsom denna sida) har statuskod 200
  • En sidan som saknas, är borttagen eller inte går att nå för tillfället, har statuskod 404
  • Statuskod 301 tolkar webbläsare och sökmotorer som “permanent flyttad”. Alltså att all information som fanns på URL:en har flyttat till en annan URL

Varför gör vi 301 redirects?

Det finns flera anledningar varför vi gör denna typ av ompekningar:

  1. Behålla trafiken –  användaren ska inte behöva hamna på en sida som svarar 404  när informationen fortfarande finns på sajten, bara någon annanstans
  2. Sökmotorn ska också hitta rätt – Google och andra sökmotorer blir informerade om att innehållet inte är borta, bara bytt plats. Det säkerställer att ni inte slutar ranka på sökord relaterade till sidan
  3. Länkar till innehållet svarar inte 404 – andra som har länkat till denna URL behöver inte ändra på sin sajt
  4. Behålla länkkraft – eventuellt värde som den gamla URL:en har kan överföras till den nya URL:en.

Det är just punkt 4 som många SEO:are gärna trycker lite extra på – hur viktigt det är att länkkraften följer med till den nya URL:en. Men för att nästan 100% av URL:en “värde” ska följa med till den nya URL:en, krävs det nästan 100% relevans. Och det är här som man kan börja diskutera när det är värt det eller inte.

Många undviker gärna 404:or och tänker att det är ett dåligt tecken – att sajten är mindre användarvänlig och ingen tar hand om den. Google har dock varit tydliga med att 404:or är naturliga på nätet och inget som skadar en sajts SEO.

Google citat om 404-sidor

https://developers.google.com/search/blog/2011/05/do-404s-hurt-my-site

Så den stora frågan blir – när ska du lägga ned tiden på att göra en ompekning och när är det bättre att låta bli?

Samma innehåll – gör en 301 redirect

Om du har en bloggartikel om ompekningar på dindomän.se/bloggen/ompekningar som du vill flytta till en ny URL (anledning spelar ingen roll i exemplet) som heter dindomän.se/ompekningar, bör du göra en 301 redirect. Det är exakt samma innehåll, bara på en ny plats. Här har vi bästa chansen att den ranking och länkkraft som dindomän.se/bloggen/ompekningar har följer med till den nya URLen direkt.

Liknande innehåll – gör en 301 redirect

Låt säga att du flyttar dindomän.se/bloggen/ompekningar till en ny URL för att du har skrivit om artikeln och lagt till ny information. Innehållet har fortfarande väldigt likt och inom samma ämne, så en 301-redirect är vettig.

Det kan också vara vettigt att göra en 301 redirect om innehållet tas bort men du har andra artiklar som åtminstone delvis pratar om ompekningar. Det blir inte lika stark relevans men vi har en chans att en del av länkkraften följer med. Ranking beror dock på hur sökorden används på den nya URL:n.

Tagit bort innehållet – skippa 301 redirect

Har du tagit bort innehållet helt från sajten? Då finns det inget relevant att skicka trafiken till. Istället riskerar du att få frustrerade användare när de skickas till sidor som inte har något att göra med länken de klickade på.

Detta har exempelvis varit vanligt att göra med produkter som tar slut. Man tar produkt-URL:en och gör en ompekning till kategorin som den tillhörde. Det är i och för sig “liknande innehåll” men skulle du som användaren uppskatta att lämna en produkt för att få se ett produktflöde? Samma gäller att göra en ompekning från en produkt till en annan, snarlik produkt.

Om skillnaden är något litet såsom färgen eller storleken kan det vara okej. Men om användaren besöker en produktsida med en röd brandbil, vill hen inte bli ompekad till en produktsida med en polisbil. Det var inte den typen av produkt de var intresserade av.

Olika alternativ till ompekningar/redirects

När innehållet är borta från sajten kan man hantera URL:en på olika sätt. Vilken av dem som fungerar bäst beror till viss del på sajtens upplägg och hur mycket tid och arbete du kan (och vill) lägga. 

Alternativ 1 – Ta bort helt med statuskod 404

När innehållet är borta är det ofta ett bättre alternativ att sidan svarar 404 – produktsidan finns inte längre. En 404-sida kan man även göra riktigt användarvänlig, men det är en annan artikel. Du kan dock läsa lite mer om det här.

Alternativ 2 – Ligga kvar som 200

Ett annat vettigt alternativ just för produktsidor är att den får fortsätta svara 200 men markerat som slut i lager/utgått ur sortiment. Lägg en länk på produktsidan till andra produkter som användaren kanske gillar så ökar ni chansen att användaren stannar kvar på sajten och köper något annat. Om produkten varit populär kommer den att fortsätta driva trafik ett tag till – och det vill ni inte förlora. När trafiken börjar droppa av kan ni ta bort den gamla produktsidan och sätta statuskod 404.

Hoppas denna guide kan kommer väl till hands när du står inför valet att ta bort eller peka om sidor. Undantag finns alltid, dock kan du se dessa som riktlinjer för hur du ska hantera URL:er och innehåll på din sajt!

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline arbetar som senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret

Caroline Danielssons profilsida

2 kommentarer

    Bra artikel, tack! Om man nytt produktnamn, vad tycker du då man ska göra? Produkttexten är identiskt förutom namnet.

    Svara

    Hej Erik!

    Kul att du gillade artikeln och tack för din fråga.

    Detta kan du lösa på 2 sätt:

    1 Gör en redirect från nya sidan till den gamla om detta innebär att en ny url skapas.

    2. Det är även helt okej att byta namnet på produkten (H1:an) men låta urlen behålla det gamla namnet – Google rekommenderar att en url är “läsbar”, men den behöver inte heta exakt som produkten eller en viss kategori.

    Som tillägg kan du även skriva ut på produktsidan att produkten har bytt namn från X till Y – då har du chansen att fortsätta driva in trafik från de användare som fortfarande tror att produkten heter X och googlar på det gamla namnet.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *