Sökmotoroptimering kan, om man bortser från det rent tekniska, jämföras med relationer. Placeringar i sökmotorernas resultat kommer av olika entiteters relationer på nätet. Och bakom varje sådan entitet, vare sig det är en sajt, artikel eller liknande, står dessutom en person
Relationer är ett av de mest kraftfullaste sätten att klättra i positioner, särskilt för den som arbetar med sökmotoroptimering för en enda sajt, en blogg, eller liknande. Inte för att relationer i sig mäts av sökmotorer utan för de avtryck som relationer ger på nätet.
Ett omnämnande eller en länk är kärnan i Googles algoritm och varje sådant omnämnande signalerar att en viss sida är viktig. Idag, arbetas det dessutom med att endast positiva omnämnanden ska ge positiva resultat, åtminstone i USA. Att ha en god relation med människor som står bakom entiteter på nätet kan därför visa sig vara oerhört värdefullt.
PR, eller andra former av kommunikation är därför av stort värde för sökmotoroptimeringen. Inte direkt i sig men som metod för att nå rätt personer och för att påverka dem på rätt sätt. PR (online) har ibland därför kallats den nya sökmotoroptimeringen. Men jag skulle nog inte vilja påstå det, däremot skulle jag säga att PR är sökmotoroptimeringens hemlige älskare.