Blogg & Insikter

Mest bang for the buck, prioritera din sökmotoroptimering

Många som sysslar med sökmotoroptimering verkar ha svårt att prioritera och börja arbeta i rätt ände. Det pillas med detaljer i evigheter medan det som verkligen gör skillnad helt glöms bort. Naturligtvis kan det vara svårt att innan se vad som kommer ge mest men det är inte omöjligt, alls.

På många sätt är sökmotoroptimering ett evighetsarbete. Det finns alltid något att gå vidare med för att fortsätta förbättra, det behövs alltid mer och bättre text, det behövs alltid fler bra länkar och det verkar aldrig ta slut på små förbättringar i teknik. Av någon anledning verkar det som om man inte ständigt håller ett vakande öga på källkoden i browsern så kommer koden revertera till icke sökmotoranpassad igen. Som att en webbplats jämviktsläge är o-sökmotoroptimerad och att den alltid strävar tillbaka dit.

Det finns en oändlig rad små förändringar man kan göra inom sökmotoroptimering. I många fall verkar det, åtminstone i mina ögon, som att färskare sökmotoroptimerare har svårt att prioritera. Om du har en egen webbshop eller om du håller på och bygger upp dina första egna sajter att tjäna pengar på är det kanske inte så konstigt. Förmodligen har vi i SEO-brasnchen skuld i det hela. Det är klart att det är svårt att prioritera när vi hela tiden presenterar nya, spännande förändringar från Google. Vi presenterar dem ofta som om de vore det allra viktigaste inom SEO också. Jag tänkte på till exempel Mobilegeddon. En uppdatering vi, som bransch, tjatade och stormade om, den fick till och med ett ödesmättat namn. I slutändan kanske man skulle ha valt namnet “tummetott” istället för det är ungefär vad det bidde (det spekuleras om att faktorn uppvärderas just nu däremot).

Vi ska idag inte nöja oss med att påpeka att det ofta prioriteras fel utan ska faktiskt försöka ge lite input till att prioritera inom sökmotoroptimering. Det är förstås svårt att täcka in alla möjliga situationer och jag tror inte att vi kan ha ambitionen att skapa någon sorts schema för hur sökmotoroptimering går till. Det jag vill göra är att visa riktningen någorlunda och förhoppningen är att du kan ha nytta av det när du sedan själv gör en bedömning.

Prioritera insatser vid sökmotoroptimering

Om vi till att börja med tänker oss att prioritera utifrån vad som ger mest effekt för minst kostnad så kan vi använda oss av något så enkelt som en pick-chart. Om du inte är bekant med den så går det helt enkelt ut på att plotta in uppgifter i en fyrfältare utifrån hur svåra de är att implementera och hur mycket effekt de ger. På ena axeln sätter man in arbetsuppgifter utifrån hur lång tid de tar att genomföra eller hur mycket resurser de kostar. På den andra hur mycket effekt de kommer att ha. På så vis blir ett av fälten det som tar lite tid och ger mycket effekt.

Pick-diagram

Som du ser i diagrammet blir det en ruta där sådant som så snart som möjligt ska implementeras hamnar. Tänk dig att vi bara är i den rutan och rör oss idag, det andra lämnar vi därhän. Utifrån de åtgärder som (oftast) finns i den rutan ska vi nedan försöka sätta ihop någon sorts prioriteringsordning.

1. Google måste kunna indexera sajten

Om Google av någon anledning inte klarar av att indexera sajten så spelar inget annat någon roll. Det här kan bero på allt möjligt från noindextaggar till att man byggt med någon sorts ajax-lösning som gör att Google inte lyckas hitta sidor. Det finns också olika nivåer av indexeringsproblem, kanske kan Google hitta sidor men inte läsa innehållet, ibland är man tvingad att visa en fallback-lösning för Google och så vidare. För att det ska hamna som högsta prioritet tycker jag att fallet behöver vara att Google inte klarar av att läsa texten. En fallback av något slag är inte optimalt men det får duga (för tillfället, till dess vi tagit hand om de mer akuta problemen).

2. Titlar och rubriker

Titlar och rubriker på dina sidor på sajten är en oerhört liten insats att se över i förhållande till effekten. Det är de viktigaste faktorerna på en sida när det gäller att synas i sökresultaten. Nu kanske du tycker att det här är en oerhörd tidsinsats, du har ju hundratusentals sidor på sajten. Jo, men du kanske kan lösa det med ett reguljärt uttryck? Eller åtminstone ställa det i paritet mot att ha tillräckligt mycket unik och välskriven text på alla dessa.

3. Se över navigeringen

Många gånger är navigeringen inte perfekt för sökmotoroptimering och det är ofta ett ganska enkelt handgrepp att lösa när man väl satt strukturen. Att bestämma hur en navigering ska se ut för att fungera bra både för sökmotorer och för besökare kan vara lite knivigt men när det väl är gjort brukar implementeringen gå kvickt i nästan alla system. En grundläggande grej att komma ihåg här är att man måste kunna navigera sig till alla sidor på sajten. En annan viktig faktor för sökmotoroptimeringen är att inte har för mycket länkar på varje sida, djup i navigeringen är bättre än hundratals länkar som återkommer på varenda sida på sajten.

4. Innehållet, innehållet måste vara bra

När jag säger att du måste ha välskrivet unikt innehåll på samtliga sidor på sajten kan jag gissa att du ryggar tillbaka. Hur tusan kan han tycka att det här är en liten arbetsinsats? Det är faktiskt en förhållandevis liten arbetsinsats, särskilt när man ställer det i förhållande till effekten det ger. Alternativet till att ha bra innehåll på alla sidor skulle vara att få ett par djuplänkar från auktoritiva sajter till alla dessa sidor istället, det ger ungefär samma effekt. Problemet är att varje sådan länk kräver till att börja med en sajt som kan länka, sedan en artikel som är åtminstone jämförbar med den text du skulle ha behövt skriva på sidan. Och så behöver vi några sådana länkar. Det här betyder alltså att det är “billigare” att skriva innehållet på den egna sajten istället. Det vanligaste vi stöter på här är nog webbshoppars många produktsidor. Unik beskrivande text på varje produkt är inget litet arbete men börja med de bästa produkterna då. Att skriva en unik och bra text för din toppsäljare är ingen stor arbetsinsats och du kommer med största sannolikhet klättra i sökresultaten för det ordet. Sedan gör du det med din topp tio lista. Också en liten ansträngning. Se varje produkt som ett eget kapitel, nog är det väl värt att skriva en text för att klättra högre i sökresultaten med din bästsäljare?

5. Hitta och rensa bort skräp i länkprofilen

Att bygga upp en bra och stark länkprofil är något som kan ta år. Att hitta och rensa bort det skräpigaste ur den kan vara rätt snabbt arbete däremot och det kan vara en sådan sak som får dig att poppa upp. Om du har mycket gammalt i din länkprofil, kanske anmälde du sajten till länkkataloger när det var populärt, kanske gjorde du en massa byten utan att vara särskilt noga i förra decenniet. Rensa bort det på ett eller annat sätt, åtminstone det mest magstarka. Det behöver inte vara mer än några dagars arbete och det kan mycket väl vara det som gör skillnaden.

En enklare on page

Nu när vi gått igenom 5 punkter som ofta är den lägst hängande frukten så skulle jag också vilja skicka med en riktigt simpel checklista som går att använda på alla sidor på en sajt. På en stor sajt kan det vara värt att göra automatiskt, om du inte har programmeringsskunskaper så tänk på att det går att göra med några enkla handgrepp med Screaming Frog och Excel.

För att göra livet lite enklare så har vi en riktigt simpel checklista för on page som vi skickat med till många av våra kunder. Ta den för vad den är, det är en kraftig förenkling som ändå lyckas fånga upp det som ska tänkas på för varje enskild sida. En del saker är värda att påpeka i den, till exempel säger vi att det ska vara färre än 58 tecken i titeln, det är inte så det mäts idag av Google utan det är en fast bredd. Titlar med mycket M och W kommer att skäras av tidigare än 58 tecken. I de allra flesta fall duger det att hålla sig inom 58 tecken däremot (eller 57, eller 56 beroende på hur safe man vill vara) och livet blir lite enklare av den här simpla tumregeln. En annan sak är ett visst antal ord i texten. Tänk inte att det är antalet som är det viktiga, vi har bara satt en siffra för att kunna ge ett ja eller nej på om det finns unik text på sidan.

 

Ja Delvis Nej
Sidan i Googles cache: x Syns på sökning: cache:sajten.com/sidan
Sidans innehåll ordentligt indexerat: x Innehållet synligt vid sökning av textcache
Sidans titel unik: x Titeln är unik för den specifika sidan, finns ingen annan stans på sajten.
Sökord i Title: x Sökordet vi optimerar för finns med i Title
Title under 58 tecken: x Title är inte för stor för att visas i sökresultat.
Sökord i huvudrubrik: x Den största och viktigaste rubriken på sidan innehåller sökordet.
Huvudrubrik taggad H1: x H1-tagg har använts för att skapa huvudrubriken.
Sökord i brödtext: x Ordet nämns, på ett naturligt sätt, en eller flera gånger i sidans brödtext.
Sökord eller synonym i underrubrik: x Underrubriker innehåller sökordet eller ord som tydligt kan förknippas med sökordet (annan pluralform t ex).
Sidan har unikt innehåll: x Vid en sökning efter delar av innehållet (meningar) hittas den aktuella sidan och ingen annan i Google.
Sökmotorvänlig sökväg: x Sökvägen är tydlig och läsbar. sajten.com/sökvägen
Tillräcklig mängd text: x Sidan har mer än 200 ord unik text.
Sidan har statisk text: x Det finns text på sidan som inte är förknippat med nyheter, andra produkter el dyl.
Sidan finns i sajtens navigering: x Det är lätt att klicka från sajtens startsida till den aktuella sidan.
Unik Meta Description: x Meta Description beskriver på ett bra sätt vad som finns på sidan.
Sökord i Meta Description: x Det aktuella sökordet nämns i Meta Description.

 

Som avslutning och sammanfattning

Jag skulle till sist lämna dig med några ord om att det är väldigt stora skillnader mellan olika sajter. De saker jag listat är däremot sådant som väldigt ofta ger positiv effekt. Visst kan det i specialfall vara så att man tjänar mer på att snabba upp sajten (om den är oerhört segladdad) eller på att ladda upp en sitemap till Google men det är undantagsfall. Nästan alltid är det bäst att börja i den här änden.

Du har säkert andra tankar om en del av punkterna än vad jag har och jag tar tacksamt emot dem, kanske skulle du vilja skriva en gästpost om det?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *