Det är lätt att tro att sök är Googles kärnverksamhet, jag själv trodde de ända fram till nyligen. Det verkar som att det kanske snarare är artificiell intelligens som är vad de arbetar med.
Visst är det så att sök är vad som drar in pengarna till Google, annonserna i deras sökresultat står för nästan alla intäkter. Om man tittar på vad som arbetas med i koncernen (Alphabet) därmot så verkar nästan allt ha en koppling till AI (artificiell intelligens). Det gäller även för sökmotorn faktiskt, RankBrain som är Googles AI för sökresultat har tagit över en stor del av sökfrågorna.
Sundar PichAI
Titta på andra områden som självkörande bilar, bild-igenkänning och översättning (titta på lite exempel från Googles nya översättningar, det är något helt annat än tidigare), det har gått AI i varenda projekt hos Google. När Sundar Pichai (Googles nye VD) gör offentliga uttalanden verkar det väldigt ofta handla om AI och Googles AI first-inställning. Min personliga bedömning är att Google lägger sina ägg i AI-korgen för att man är övertygad om att det kommer vara nästa stora revolution. De är knappast ensamma heller. NY Times skriver att Facebook, Amazon, Apple, Google, Microsoft och Baidu (den kinesiska sökmotorn) startat en kapprustning inom AI.
En reflektion kring marknadsföring i en AI-värld
Om man tittar enbart på SEO så kommer med all säkerhet komplexiteten i arbetet öka radikalt. En glidning åt allt mer komplexa problem har redan gjorts under flera år men en AI till skillnad från en mänskligt hackad algoritm kan öka antalet faktorer som påverkar i enorm hastighet, man kan ha olika faktorer i olika segment eller vad sägs om olika faktorer beroende på land och tid på dygnet?
Min gissning är att den som vill fortsätta klara sökresultaten under 5-10 år framåt (något som är mycket svårt att sia om i vår bransch) så skulle jag vilja påstå att även marknadsförarna behöver gå mot AI. Annars kommer det vara svårt att hinna med i svängarna.