En av de aspekter av företagande vi alltid försöker vara noga med på Brath är att vi ska ägna oss åt det som är kärnan i vår verksamhet, inte annat. Ofta misslyckas vi med det men vi blir allt bättre.
Att göra det man är bra på, det låter enkelt men det är en svår övning. Framförallt är det kanske svårt att hålla sig borta från sådant man inte borde göra. Dessutom ska det ställas mot att lära sig nya saker, som organisation. När det kommer till grunderna i verksamheten är det kanske lätt, det är det för oss åtminstone, vi arbetar med att driva lönsam trafik från sökmotorer. Verksamheterna omkring detta kan resa fler frågetecken, ska vi till exempel sköta bokföring och redovisning själva?
Vad är kärnverksamhet?
Det finns många definitioner av kärnverksamhet. Ett bra sätt kan vara den verksamhet som utgör tjänsten eller produkten du får intäkter från eller den del av dessa som är speciellt för ditt företag. På många sätt är det vad du sa när du bestämde dig för att starta företaget. Nej, nu säger jag upp mig och startar ett företag som…
Om du när du presenterar företaget i hissen inte säger “Vi är en byrå som redovisar vår verksamhet för skatteverket och så städar vi i våra lokaler” kanske det kan fungera att outsourca städning och redovisning. Om affären är att du föreläser för människor som behöver motivation, kan det vara svårt och farligt att köpa in den tjänsten från något annat företag.
Så har vi valt att prioritera
Idén är enkel, om det är kärnverksamhet så Ska vi göra det, om det inte är kärnverksamhet kan gärna någon annan sköta det. Jag ska börja berätta om ett exempel där vi kunnat ta ett tydligt ställningstagande, för att vi vet hur vi vill ha det. Vi ska prata om rekrytering.
Rekrytering som kärnverksamhet
Det är min bild, och jag vet att den delas med resten av ledningen på Brath, att om man växer som företag så behöver man rekrytera hela tiden. Det är en ansträngande process, det tar mycket tid, det är massor av administration och ibland blir det dessutom helt fel och man måste börja om. Det skulle vara lockande att låta någon annan, mer kvalificerad, sköta rekryteringen.
Vår syn är att trots detta så är rätt person på rätt plats så pass viktigt i den typ av verksamhet vi bedriver att rekrytering är en av våra kärnverksamheter. Att växa är en del av det uppdrag vårt företag har och det innebär att vi ska äga rekryteringen. Om det innebär krångel, slöseri med tid eller att vi gör misstag så må det vara hänt, om vi inte är tillräckligt bra behöver vi lära oss.
Content?
En intressant frågeställning för oss är om produktion av innehåll är en del av kärnan i vår verksamhet. Vi har idag en relativt stor avdelning som producerar content. Det är dessutom något som funnits i vår verksamhet sedan starten och var en viktig grundbult i våra första stora avtal, vi har tjänat relativt bra med pengar på att producera och publicera innehåll.
Innehåll är dessutom ofta en stor del av SEO (som tveklöst är en kärnverksamhet hos oss). Vi har ändå valt att ge ett rungande Kanske, på om content är en kärnverksamhet. Innehållsproduktion fungerar som ett stöd till SEO hos oss och det vi egentligen säljer till våra kunder är vår kunskap om sökmotorer. Att content sedan ofta kan vara en lösning på de hinder eller problem som finns gör det kanske ändå inte till kärnan.
Vi köper idag in en hel del content, på ett antal olika språk. Vi producerar också själva, mer än vi köper in.
Hur drar man gränsen och är det viktigt?
Jag är medveten om att alla företag inte delar vår syn (såklart) men för oss känns det oerhört viktigt att försäkra oss om att vi själva löser våra kärnuppgifter. Dels är det viktigt för det har det långsiktiga perspektivet vi vill ha, om man ska rekrytera i 30 år framåt så är det vettigt att man blir bra på det snarare än att hyra in hjälp. Då handlar det både om att bli bra på det på ett personligt plan och ha en organisation som är bra på det.
Dels är det också viktigt för att ha en mening större än bara pengar. Visst kan man göra avstickare och ta in hjälp med saker, även sådant som är kärnan, men det måste finnas en vilja i organisationen att vara skicklig på det hantverk man företagit sig att utföra. Egentligen skulle vi kunna välja att bara vara en säljorganisation (och visst kan man vara det utan att skämmas, kärnverksamheten är en annan den den vi har däremot), skaffa kunder och hyra in specialister till att lösa kundernas knutar. Men, det skulle innebära att vi inte är vad vi vill vara och det skulle hämma vår tillväxt i det långa loppet, även om man kanske kunde tjäna en hacka på det idag.
Att sätta sig ned och skriva ner var gränserna går är svårt, om det ska bli mer än en pappersövning. Jag har tyvärr inga bättre svar (och tar mer än gärna emot din åsikt här) än att man måste börja utgå från hjärtat och sedan dra slutsatser från det. Börja med “vad vill jag” och låt det sedan definiera vad du ska göra.