Att testa sig fram är nog min favoritmetod. När man väl testat måste man veta vad man kommit fram till däremot. Då har jag en regel som jag själv följer: Ducka Eller Skjut.
Ducka Eller Skjut, är regeln vi ska prata om idag. Det sitter en versal på Eller av en anledning och det är att det är just Eller som är nyckeln här. Antingen tittar man fram, siktar och skjuter, eller så gömmer man sig bakom stenen. Man gör inte båda samtidigt. Den som inte siktar kommer aldrig träffa rätt och i det läget man behöver ducka är det bara konstigt att sticka upp någon kroppsdel, på precis samma sätt är det inom sökmarknadsföring.
Låt oss ta Google Ads som exempel. Om du har en kampanj som är lönsam, då ska du skjuta. Är den inte lönsam, då är det dags att ducka. Skjuta i det här fallet betyder att du ska trycka plattan i mattan och skjuta in så mycket pengar som möjligt i den, till dess du inte har mer eller till dess du tappar lönsamhet. Är den inte lönsam är det dags att ducka däremot. När du duckar då duckar du, inte in med några pengar alls.
Visst är det så att man ska testa, man måste hålla båda dessa tankar i huvudet samtidigt. Tänk däremot på att det är olika typer av pengar. Testpengarna skjuter du in för att lära dig vad som är lönsamt och var du ska lägga din budget. Det kan vara så att man vill göra det löpande men när man väl hittat något som är lönsamt eller olönsamt, då gäller det att gasa på eller att stå på bromsen, inget halvhjärtat.