Blogg & Insikter

Optimera dina videos med Googles senaste feature – nyckelsegment i videos

Med tanke på att världen tittar på runt 5 miljarder videos på YouTube varje dag, är det självklart att optimera sitt videoinnehåll likaväl som sajter och texter. Att sökmotoroptimera videos är en nyare företeelse än vanligt textsök. Det gör att flera spännande nyheter dyker upp då och då. En av de senaste nyheterna inom videooptimering är att kunna hoppa till nyckelsegment i videon, direkt i sökresultaten.

Än så länge är funktionen begränsad till engelska videos på YouTube, då Google äger YouTube, men Google säger själv att de ska expandera till flera språk och sajter inom en snart framtid. Är du aktiv på den internationella marknaden och vill nå ut med dina videos? Då ska du lära dig Googles nya verktyg.

Vad är nyckelsegment i videos?

Denna nyhet ska göra det lättare för de som googlar och Google själv att få bra sökresultat i videoformat. Genom att ge videoskaparen möjlighet att markera ut nyckelsegment i sin video och berätta vad de handlar om och när i videon de uppstår, kan du synas på betydligt fler sökord i det organiska sökresultatet.

Låt säga att du har en video om olika hästraser. Genom att berätta för Google att du pratar om arabiska fullblod 0:30 i videon, andalusier 1:05, fjording 3:54 och så så vidare, blir det lättare att synas och lättare för Google att förstå innehållet i din video.

Nyckelsegment i videos

Denna videofeature kom ut i början av september och är fortfarande i en experimentell fas. Den låter dig markera så kallade nyckelsegment (på engelska: key moments) i dina videos och namnge dem. När någon söker på Google efter exempelvis hästrasen “andalusier” kan sökmotorn se att din video handlar om den hästrasen 1:05 och visar den som ett alternativ i det organiska sökresultatet. Videon visas tillsammans med så kallade “timestamps” som gör det möjligt för tittaren att hoppa direkt till 1:05 i videon där du börjar prata om just andalusier.

Dessa nyckelsegment och timestamps skapas inte av Google, du måste förse sökmotorn med informationen och tiderna. Det innebär en del arbete där du matar in informationen i Googles Clip för strukturerad data. Videon måste ha VideoObject strukturerad data för att du ska kunna peka ut nyckelsegment. Därefter skapar du timestamps när du strukturerar videodatan.

Timestamps

Timestamps är tider i videon som du kan hoppa till och från. Det har funnits på YouTube ett tag, dock i en mer begränsad utformning. Du kan undersöka det själv om du väljer att klicka på “bädda in” när du delar en YouTube-video. Där kan du fylla i när i videon som den ska starta. Det går dock bara att skriva in en senare starttid, det ges inga möjligheter att mata in fler alternativ. Och detta är inget som Google kan använda sig av.

När du använder timestamps för att skapa nyckelsegment blir processen lite annorlunda. För det första behöver du använda dig av strukturerad data och mata in vilka tider du vill ska bli timestamps, samt vad varje timestamp handlar om.

Bilden nedan är från Googles sökresultat där en video om podcasts föreslås. Den som gjort sökningen får se vilka timestamps ägaren till videon har skapat och kan hoppa mellan de olika segmenten beroende på vad de är intresserad av.

Skärmbild på video med timestamps

Vilka krav behöver dina videos uppfylla?

Just nu, eftersom att denna feature är så ny, behöver du anmäla ditt intresse. Du anmäler dig via ett Google-formulär som du hittar här. De ger ingen garanti att alla som anmäler intresse får tillgång. För att dina nyckelsegment ska registreras korrekt och för att din anmälan ska ha en chans att godkännas behöver dina videos uppfylla vissa krav:

  • Videon måste vara tillgänglig för allmänheten. Den får alltså inte ligga på en sajt som kräver inloggning.
  • Videon måste gå att se utan krav på prenumeration och liknande.
  • Den måste vara över 30 sekunder lång.
  • Clip ska användas på sidan där videon kan ses.
  • Inga segment i samma video får dela starttid på samma sida, du kan inte ha två olika segment av videon som börjar samtidigt.
  • Videon måste ha strukturerad data VideoObject.

Caroline Danielsson

Head of SEO

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och även vår Head of SEO.

Caroline Danielssons profilsida

14 november, 2019

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *