Blogg & Insikter

Om sökord och matchningstyper

Kom igång med Google Ads – Del 3

Nu när vi har tagit oss igenom att sätta upp konverteringar och har målsättningen i huvudet är det dags att sätta igång med det strategiska tänket.

Strategi vid val av sökord

Vid skapandet av sökkampanjer kommer du att behöva välja sökord. Det är de ord som kommer att trigga att din annons visas och till sist vad du kommer att betala för.

Det finns olika sätt att tänka vid upplägget av sökord. En bra start är att utgå från din egen sajt och det du erbjuder. Vilka ord är viktigast? Har dessa ord en central plats på sajten?

När du har dina ord kommer du att kunna göra ett första test. Det är också bra att undersöka förväntad sökvolym på dessa ord innan du går vidare.

Det finns ett flertal olika verktyg för att se hur dina ord kommer att kunna prestera.

I Google Ads finns ett verktyg vid namn Sökordsplaneraren. Där kommer du att kunna få en rapport över hur konkurrensutsatta dina ord är, samt hur mycket trafik du kan förvänta dig.

Ett annat verktyg är Google Trends. Där kan du se hur trenden för det specifika sökordet har sett ut under året och genom det kan du fatta klokare beslut om när ordet är en trend och klick-kostnaden väntas öka.

Caroline har skrivit mer om att välja rätt sökord för din sajt ur ett SEO-perspektiv i det här blogginlägget.

Matchningstyper

Det finns olika matchningstyper att välja mellan när du lägger upp ditt sökord. Hur du använder dessa kommer att besluta när dina annonser kommer att visas och vilka söktermer som kommer att trigga dessa sökord.

Bred matchning

Ett bredmatchat sökord är det bredaste alternativet du kan använda och standard eftersom det inte krävs något extra för att indikera att ordet är en viss matchningstyp.

Låt oss säga att vi har ett bageri.
Då kanske vi skriver: Kakor (bredmatchat).

Det som är viktigt att tänka på med bredmatchade sökord är att de även kan ta in synonymer.

I detta fall kanske en sökterm blir: kexchoklad

Hur det fungerar som är att kakor och kex kan uppfattas som synonymer, och i längden kan det sluta med att det blir något helt annat.

Tänk er att vi skriver: Bagare

Då skulle söktermen kunna bli: Anderssons bageri i Skåne
Eller: Hur många bagare finns det i världen?

Det kan alltså vara svårt att kontrollera breda sökord då de tar in mycket information, men i vissa fall kan det vara bra, exempelvis då du vill få in nya sökordsidéer.

Frasmatchning

Ett annat alternativ är frasmatchning som kännetecknas av “citationstecken”. Meningen med frasmatchning är att du ska skriva en fras.

Tänk dig att vi skriver in: “bästa bageriet”.

I det här fallet skulle söktermen kunna se ut så här: bästa bageriet i Malmö
Det skulle också kunna se ut såhär: Vem avgör vad som är bästa bageriet?
Eller såhär: Uppsala bageriet bästa receptet på bullar

I en frasmatchning kommer frasen att kunna kastas om, men det får inte komma in något ord däremellan. Ibland kan det vara bra att göra korta fraser som i exemplet, men om det till exempel handlar om en specifik stad kan även det ingå i frasen.

Exakt matchning

Den snävaste matchningen heter exakt matchning. Detta betyder att en sökterm måste se exakt likadan ut som ditt sökord. Den kännetecknas av [brackets].

Tänk er att sökordet är: [bageri]
Då kommer det triggas när någon skriver in enbart: bageri. Dock finns det även rum för böjningar och stavfel av ordet som exempelvis: bagerier, baggeri.

Efter att ha läst om dessa matchningstyper kanske du känner att något fattas. Det är helt riktigt, men något som det inte skyltas med i Google Ads.

Modifierare av breda matchningar

Den sista matchningstypen heter modifierare av breda matchningar. Den kännetecknas av att man sätter ett plus framför ordet.

I det här fallet kan vi skriva: +bagare
Söktermen kan i det här fallet bli: Karlsson är en bagare
Eller: En bagare förändrade mitt liv

Skillnaden mellan bredmatchad och bredmodifierad matchning är att det bredmodifierade sökordet måste finnas med i söktermen. Den fungerar alltså som en frasmatchning, men är aningen friare.

Det går även att skriva: +paj hallon

I det här fallet bör paj finnas med i sökningen medan hallon kan bli något liknande.
Hallon skulle i det här fallet kunna bli jordgubbar eller hallonsylt.

Negativa sökord

Om du väljer att använda breda sökord kan du förbereda dig på att gå in kontinuerligt och lägga till negativa sökord från de söktermer som kommer in. Genom att lägga in negativa sökord kommer din annons inte att triggas på dessa ord igen.

Från exemplen ovan kan du som bagare förmodligen lägga in kexchoklad som negativt sökord.

Tematiska sökord?

Viktigt att veta är att Google på senaste tiden har börjat göra sökorden bredare och kan låta ett sökord bli en (liknande variant). Vad detta betyder är i princip att det kan liknas på ett tematiskt sätt. Låt oss säga att sökordet är +gräsklippare, då skulle en sökterm kunna vara trädgårdsredskap.

Detta är något som bör studeras flitigt i kontot då dessa tematiska sökningar inte alltid träffar rätt.
__

Med det har vi gått igenom det grundliga tänket kring sökord och matchningstyper.

Besök gärna tidigare delar i samma serie.
Kom igång med Google Ads – Del 1
Att nå mållinjen i Google Ads – Del 2

Lycka till med marknadsföringen!

Mimmi Sjölin

SEM-specialist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *