Sökord – hur du väljer rätt för din sajt

Visst låter det enkelt? Välj några passande ord och börja optimera, eller hur? Nja, skulle vi säga. Det krävs mer eftertanke och efterforskning än du kanske tror. Idag ska vi därför gå igenom hur du ska tänka när du väljer sökord till din sajt. 

Sökorden är de ord och fraser som en person använder när de söker på Google. Någon som letar efter ett par gummistövlar kommer att googla “gummistövlar” eller möjligen “köpa gummistövlar”, kanske till och med “köpa gummistövlar för vuxna”. Tanken är att din sajt ska hamna i toppen när de utför sökningen (förutsatt att du säljer gummistövlar förstås).

När du väljer sökord finns det 3 huvudsaker att lägga fokus på:

• Relevansen

• Sökvolymen

• Konkurrensen

1. Relevansen

Börja med att lista vilka ord som du kopplar din sajt med. Om vi fullföljer exemplet ovan med gummistövlar och antar att du säljer sådana skor, vill du såklart ta med gummistövlar bland dina sökord. Du har gummistövlar i sortimentet, kanske till och med några längre texter som handlar om gummistövlar? Perfekt! Det är ett jättebra sökord att ta med. Säljer du olika typer av skor behöver du även ta med sökord som passar dem. Du kommer ju inte att synas i sökresultaten på “ballerinaskor” om du endast fokuserar på “gummistövlar”.

Sökorden ska också vara relevanta gentemot vad du vill att besökarna gör när de väl funnit din sajt. “Köpa gummistövlar” passar bra när du vill att besökarna ska handla, men om du säljer lagningskit till gummistövlar då? Sökorden eller sökfraserna behöver reflektera det. Möjligen kan sökord och fraser som “hål i gummistövel” och “laga gummistövlar” locka in rätt besökare till din sajt. Är du ute efter att sprida information kan du istället använda sökfraser eller sökfrågor: “typer av gummistövlar” eller “hur håller gummistövlar tätt?”

2. Sökvolymen

Det ger ingenting att optimera för sökord som ingen söker på. Att ta fram hur många sökningar som görs på ett visst ord kräver någon typ av programvara. När du undersöker sökvolym kan du också få tips om närliggande sökord som kan vara intressanta.

Denna typ av undersökning kan du göra via Sökordsplaneraren, men det kräver att du har ett kopplat Google Ads-konto till planeraren. Du behöver dock inte spendera pengar på Ads-kontot, men du måste ha ett. Alternativt kan du hitta flera gratiskällor såsom Keyword Tool.

Sökvolymen ska dock tas med en nypa salt, speciellt i inofficiella sökordsplanerare. Du får ett gott hum om ett sökord är populärt eller inte, men ta inte exakta antalet som hugget i sten. Om vi tittar på sökvolymen på fyra av de sökord vi nämnde ovan ser det i dagsläget ut så här (via Keyword Tool och Sökordsplaneraren):

Jämför sökvolymen gentemot värdet av en försäljning. Säljer du billiga produkter behöver du en stor mängd besökare och köpare innan du börjar gå plus, då är det fördelaktigt att satsa på populära sökord där du tror du kan utmana konkurrenterna. Om du däremot säljer produkter värda hundratusentals kronor kan sökvolymen vara mindre, men istället mer specifik eftersom ett enstaka köp kan rädda hela månaden.

Det är på tok för lite data för att göra några antagande, men ger ett klart besked att siffrorna inte alltid behöver stämma. Det ger dock en indikation på vilka sökord som är användbara och inte.

3. Konkurrensen

Googla dina valda sökord och se vilka som ligger på topp just nu. Om det handlar som stora, kända varumärken kan det vara svårt – nästintill omöjligt – att konkurrera om sökordet. Släng inte pengar i sjön i jakt efter en topplacering när dina motståndare har en budget tio gånger större än din. Nöj dig hellre med sökord som har lägre sökvolym, men mindre konkurrens. Ett mellanläge där du får plats att synas.

Med det sagt kan det som nystartad eller liten e-handel  alltså bli svårt att slå igenom på “gummistövlar”- dina konkurrenter är nämligen Zalando, Tretorn och Footway. Sökordet “laga gummistövel” ger oss däremot inga stora e-handelskonkurrenter. Istället hittar vi flera forum på de två första sidorna av sökresultaten. Ett tecken på att folk vill hitta lösningar på det här problemet.

Säljer du gummistövlar behöver såklart sökordet vara med, oavsett mängden konkurrenter. Men satsa hellre tid och pengar på en fras innehållandes ordet “gummistövlar” för att nå personer som söker lite mer specifikt.

Ditt arbete med sökorden blir aldrig färdigt. Du behöver utvärdera sökorden med jämna mellanrum och alltid hålla utkik efter nya. Sajten utvecklas och blir större och ditt förråd med sökord borde utvecklas i takt med sajten.

Lycka till!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *