Blogg & Insikter

En serie större Google-uppdateringar som alla triggas av samma sak

Google har de senaste månaderna rullat ut ett antal av vad de kallar Core Updates. Kärnan i algoritmen uppdateras alltså. Traditionellt har sådant sällan gett stora effekter, direkt, i sökresultaten men nu ser det annorlunda ut. En viss typ av sajter tycks påverkas väldigt mycket.

Det Google kallar Core Update är en uppdatering av själva motorn i sökmotorn. Tidigare kända uppdateringar av det slaget har handlat om att till exempel snabba upp tiden det tar att visa ett sökresultat. Sådant har förstås inte påverkat din sajts sökresultat märkbart men de senaste månadernas många uppdateringar av det slaget har gett ordentliga svallvågor i sökresultaten.

Det verkar dessutom som om att resultaten går lite fram och tillbaka beroende på vilken uppdatering som är aktuell. Detta är inte ovanligt när Google uppdaterar, man rullar ut ett provskott, sedan tweakar man det och rullar ut ett nytt. Ibland tar man till och med tillbaka hela förändringar och återgår till hur sökresultaten såg ut innan för att få tid på sig att rätta till innan man kör ut igen.

Innehåll verkar stå i centrum

Det borde inte vara okänt att Google desperat vill bli bättre på att känna igen bra innehåll. Sedan Medicuppdateringen i Augusti ser det ut som att man fortsatt på ungefär samma spår, kanske håller man på att göra Medic till en permanent del av algoritmen.

Medic eller Core update?

På diagrammet ovan representerar flaggan A den uppdatering som kallas Medic 2, flaggan B är den Core-uppdatering som gjordes i mars, det ser onekligen ut som att de hör ihop eller åtminstone reagerar på liknande signaler.

Vi har sett andra tydliga tecken på att det är content-relaterat och den bedömning vi gör är att för att komma vinnande ut uppdateringarna behöver du:

  • En tydlig och gärna välkänd avsändare.
  • Transparens med ägande och liknande, till exempel organisationsnummer på sajten.
  • Fylligare innehåll. Fylligt på det sättet att det ger mycket nyttig information.
  • Gott om innehåll. Där det tidigare varit komplexare att ranka bra med breda sajter till förmån för de mer nischade verkar det nu (än en gång, så såg det ut för några år sedan) åter bättre med stora sajter.
  • Inlänkar med högt förtroende (i sin tur gott om text etc).

Har du några andra observationer tar vi tacksamt emot dessa!

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *