Det mesta får du marknadsföra med Google Ads, men det finns några saker som är big NO NO’s att annonsera för på Google. Några känsliga kategorier får du marknadsföra inom men med vissa begränsningar. I detta inlägg tänkte vi lista några av de förbud och begränsningar som finns.
Google ser till att deras policyer följs genom att granska innehållet både manuellt och automatiskt. Deras riktlinjer är att användandet av deras söktjänst självklart ska vara positivt och säkert.
Big NO NO’s:
Fejkprodukter – väskor, glasögon etc. från tillverkare som använder ett varumärke som inte är deras egna.
Farliga produkter och tjänster – droger eller andra produkter som används för att bruka droger, vapen, fyrverkerier, instruktioner om hur man framställer explosiva ämnen och tobaksprodukter.
“Möjliggörande av ohederligt beteende” – med detta menas till exempel skadlig programvara eller instruktioner för hacking, tjänster som kan manipulera annons- och webbplatstrafik eller tjänster som till exempel hjälper dig att fuska på högskoleprovet samt andra typer av akademiskt fusk.
Stötande innehåll – exempel på detta är hat och mobbning mot individer eller grupper, djurplågeri, utpressning, bilder från brotts- eller olycksplatser.
Kan vara ok beroende på situation:
Inom juridiskt eller kulturellt känsliga områden arbetar Google på att inte visa annonser vid fel tillfälle eller för fel person. Eftersom att detta kan variera lokalt och regler och lagar kan skilja sig mycket beroende på plats är detta komplext. Här är några av de kategorier där det finns begränsningar.
Barnförbjudet innehåll – annonser för t.ex strippklubbar och sexleksaker kan i vissa fall, för vissa användare, på vissa marknader visas. Då självklart under förutsättning att de lokala lagarna följs.
Alkohol – en del länder är mer liberala när det gäller alkoholanvändning än andra. Det finns länder där det är tillåtet att annonsera för alkohol och alkoholrelaterade produkter, om det riktas mot personer som inte är minderåriga.
Politiskt innehåll – måste följa lokala lagar som gäller för kampanjer och val där annonserna visas.
Sjukvård och läkemedel – skiljer sig mycket beroende på vad det är för vårdrelaterat innehåll.
Spel och gambling – det är okej att marknadsföra hasardspel med Google Ads, under förutsättning att det görs på ett ansvarsfullt sätt. Här skiljer sig också reglerna åt beroende på vilket land det gäller och vad det är för typ av spel. Även landningssidan som annonserna riktas mot måste visa innehåll om ansvarsfullt spelande, och inga annonser om denna typ av spel får under några omständigheter visas för minderåriga.
Det finns några fler än ovan nämnda exempel på kategorier som kan vara okej att annonsera inom med begränsningar. Här kan du som är ytterligare intresserad av eller planerar att annonsera för någonting där det finns begränsningar läsa mer om Googles Policyer.