Sociala medier är inte sökmotoroptimering. Många pratar om sociala signaler i Googles algoritm men Google har själva gått ut med att det inte är faktorer i hur de rankar en sida. Många SEO-företag använder däremot sociala medier i alla fall och en hel del har profilerat sig som byråer som förstår sociala medier. Därför tyckte vi det var intressant att göra en jämförelse över hur det ser ut med de egna sidorna.
Vi samlade helt enkelt ihop data över hur många som gillar respektive företag på Facebook. Det har inte funnits utrymme för att plocka med samtliga företag utan de lite mer namnkunniga har tagits med i listan (om du tycker att någon saknas kan vi förstås lägga till). Många av företagen i listan är välkända och omtyckta och Facebook-likes är inte ett mått på hur omtyckt man är, snarare ett mått på hur bra ens egna satsningar på Facebook fallit ut. Det är förstås roligt att vi är det mest gillade företaget men jag skulle inte dra några andra växlar på det än att vi gjort lite bättre ifrån oss på Facebook, det har som sagt inget med sökmotoroptimering att göra.
Så många likes har de svenska SEO-bolagen
Brath | 1569 |
Klikki | 757 |
Getupdated | 748 |
MediaAnalys | 705 |
Be Better Online | 453 |
Jajja | 351 |
Search Integration | 256 |
CRS Webb | 233 |
Clearsense | 226 |
Carnaby | 202 |
Pineberry | 142 |
Web Guide Partner | 113 |
Searchminds | 74 |
Searchmint | 43 |
Vi erbjuder inte själva tjänster för sociala medier men några av företagen i listan gör det och många av dem skulle vi utan tvekan rekommendera både för sökmotoroptimering och marknadsföring i sociala medier. Detta trots att vi tycker att man ska fundera en extra gång innan man satsar pengar i sociala medier. Om du är intresserad av att följa oss på Facebook hittar du oss här.