Google Ads är ett snabbt sätt framåt, lägg till produkter, öka budgeten och driv så mycket trafik till sajten att du kan höra motorljuden. Det finns få saker som kan sätta sådan fart på försäljningen. Men Google Ads utan SEO kan sätta dig i en knivig sits.
Du har en relativt liten E-handel och inser att Google Ads är vägen till snabb tillväxt. Du växer månad för månad kontot och ditt sortiment och intäkterna stiger i samma tempo. Om du har bra avtal med dina leverantörer, bra logistikavtal och kostnader som i övrigt inte skenar har du skapat ett maskineri som växer ditt företag varje månad. Ofta till en viss gräns.
Knepet med Google Ads är att betala så mycket man har råd med. Om du tjänar 15 kr per försäljning så är det 15 kr du ska lägga på Google Ads. Det gör nämligen dina konkurrenter, om du undrar varför så många snabbväxande E-handelsföretag inte gör vinst så har du en stor del av svaret där. Man räknar på att livstidsvärdet på kunden gör det värt att betala hela sin marginal just då eller kanske till och med mer. Därför dyker det upp ett tillfälle när du inte kan öka budgeten mer, du fångar all trafik du kan tänkas fånga för dina konkurrenter lägger systematiskt högre bud och har starkare varumärke.
Anledningen att konkurrenten kan bjuda mer är delvis deras starka varumärke, det ger bättre klick-frekvens och pressar ner deras priser. Det beror också på att de driver organisk trafik. Kostnaden för den organiska trafiken ökar inte i takt med försäljningsökningen, till skillnad från Google Ads. SEO är ofta en investering som inte ger avkastning alls lika fort som Google Ads, men när den börjar ge avkastning gör den det utan att öka kostnaden.
Om du har 30% av din försäljning från organisk trafik har du kvar de 15 kronorna på all den försäljningen, visserligen efter en fast kostnad som är din investering i SEO men den fasta kostnaden försvinner snabbt i det ständiga tillförseln av 15-kronorssedlar. Då hittar du ditt täckningsbidrag där och kan fortsätta gasa med Google Ads.
Det är så din konkurrent gör.