Blogg & Insikter

Ta farväl av populära funktioner som bromsar din SEO

Citatet “kill your darlings” (döda dina älsklingar) är ett populärt uttryck. Ibland måste man döda sina favoritkaraktärer för att skapa en bra historia. Samma citat kan användas på din sajt. Ibland är det de till synes mest användarvänliga funktionerna som du behöver ta bort. 

Det finns funktioner eller delar på en sajt som sajtägare älskar, men som kan hindra eller bromsa bra sökmotoroptimering. Risken är att sajtens smarta funktioner kan vara en del som Google inte uppskattar eller ens kan se. Och när Google inte kan se eller hitta delar av din sajt blir det svårare att ta höga positioner på Google Sök. För att hjälpa dig att skapa en bra sajt som besökare och Google gillar, är det alltså dags att ta farväl av följande favoritfunktioner:

Ta farväl av… infinite scroll

Infinite scroll gör det lätt för användare att använda din sajt. När en användare har kommit till slutet av sidan fylls produktflödet automatiskt på. Allting snurrar på och alla är nöjda… förutom Googlebot.

När sökmotorn går igenom en sida på en sajt beter den sig inte som en användare, sökmotorn använder program som följer länkar på en sajt för att hitta alla sidor och innehåll. Sökmotorns verktyg, som ofta kallas Googlebot, kan inte scrolla. Så om enda sättet att se hela produktflödet är att scrolla nedåt, kommer Googlebot inte att se alla era produkter.

Det finns också varianter med “Visa fler”-knapp i slutat av produktflödet, när man klickar på den så fylls produktflödet på utan att du hamnar på en ny sida (sidans URL förblir oförändrad). Men, denna variant kan också vara svår för Googlebot att ta sig förbi då knappar inte är en länk utan bara en slags HTML-funktion/Javascript som Googlebot inte kan nyttja. Sökmotorn ser den bara som en bit text och kan således inte klicka på den. Och som vi skrev ovan, Googlebot följer länkar för att hitta innehåll. Den varken scrollar eller klickar på knappar.

För att se om din “Visa fler”-knapp är klickbar för Google kan du besöka en sida där du har en sådan knapp och titta på sidans cache. Låt oss visa ett exempel. Vi har skrivit in detta i adressfönstret för att se en sajts cache:

cache:https://www.dindomän.com/se/kategori

Och har därefter klickat på “Version med endast text” och scrollat ned till knappen. Här ser man en tydlig skillnad mellan hur användaren vs Googlebot ser sajten:

 

 

För användare är det en knapp, men Googlebot kommer bara att se det som en vanlig textsträng som den inte kan interagera med. Vilket gör att den inte se resten av produkterna i flödet. Ni kan även titta på denna video från en Q&A med Googles egna John Mueller där han pratar mer om detta.

Det finns dock infinite scroll-alternativ som fungerar. Då måste finnas stöd för paginering för att Googlebot ska kunna tillgodogöra sig innehållet. Såsom det står på Googles utvecklarsida:

Det kan alltså kräva att du prata med din support eller webbyrå för att säkerhetsställa att din infinite scroll-funktion har stöd för paginering. Om du inte har tillgång till support och inte vet hur du skapar en SEO-vänlig infinite scroll, satsa istället på paginerade sidor. Det kan Google garantera läsa och indexera. Alltså dessa:

Ta farväl av… megamenyn

Megamenyn ger användaren en bra överblick över hela ditt utbud. Besökaren kan se alla kategorier och underkategorier för att sedan välja exakt det produktutbud de vill se. Stora sajter som Amazon och Adlibris använder det redan och det fungerar ju, eller hur? Jo förvisso, men det fungerar för att de är auktoritära sajter som har många inkommande länkar. För mindre sajter är det svårare att ranka bra när man har en för stor huvudmenyn.

Anledningen är att när någon länkar till din sida så sprids länkkraften över alla interna länkar på den sidan. Så om du har en väldigt stor huvudmeny så kommer länkkraften att fördelas lika över alla länkar. Det gör att kraften i länken blir mindre än om antalet interna länkar på sidan vore lägre. Låt oss säga att en inkommande länk till din startsida har värdet 100. Det här länkvärdet kommer att delas ut på alla interna länkar på sidan (alltså inte bara dem i menyn men för att hålla det enkelt fokuserar vi på menyn).

Nedan illustrerar vi hur värdet från en länk kan ändras beroende på hur din egen sida är byggd:

En sida med en stor meny: 

 

Jämfört med en sida som har en mindre meny: 

Här är det viktigt att poängtera att bara Google vet exakt hur PageRank fungerar och hur mycket en länk kan vara värd. Värdet 100 har vi tagit för att enkelt illustrera fördelning av länkvärde.

Och vi menar inte att du ska ha så få interna länkar som möjligt! Det gäller att hitta en balansgång mellan användarvänlighet och att inte tunna ut länkkraften för mycket. Man kan säga att en huvudmeny borde innehålla färre än 100 länkar, men även denna siffra går att töja och förminska beroende på vad man har för typ av sajt och innehåll. Det är dock en bra, generell regel att hålla koll på.

Caroline Danielsson

Senior SEO-specialist

Caroline är senior SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret och team leader för SEO-avdelningen

Caroline Danielssons profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *