
Förra veckan, den 8 oktober, rullade Google äntligen ut AI Mode i Sverige – som vi har väntat! Det är ju längesedan nu som Googles AI-sökmotor lanserades i USA och Sverige var bland de sista länderna att få sätta tänderna i detta. Men vad är egentligen AI Mode och vad innebär det för dig? Vi tar det från början.
Vad är AI Mode?
AI Mode är Googles AI-sökmotor. Man skulle kunna se det som deras svar på ChatGPT, med fokus på själva söket. Förutom att du kan fråga det du har på hjärtat, kan du även forska vidare med hjälp av följdfrågor och externa länkar för att kunna leta vidare på webben. För enkelhetens skull kan du även välja att prata med AI:n, ta en bild eller ladda upp en bild – om du inte känner för att skriva.
AI Mode uses Gemini 2.5’s advanced reasoning, thinking and multimodal capabilities to help with even your toughest questions.
Hitta hit
Hur hittar man egentligen till AI Mode då? Jo, det dyker upp som ett alternativ bland Googles flikar:

Har du din webbläsare inställd på svenska som jag hittar du det under AI-läge.
När du väljer AI Mode kommer den Googlesökning du gjort att besvaras direkt av AI. Precis som deras AI Overviews presenteras källor till höger.

På tal om AI Overviews – där har det även börjat dyka upp en länk som tar dig vidare till AI Mode:

Har du till exempel följdfrågor eller vill dyka djupare kan du alltså enkelt klicka dig vidare och fortsätta konversationen i AI-läget.
Ser du inte AI Mode?
Även fast AI Mode har lanserats i Sverige, har inte alla fått tillgång ännu. Detta beror på att utrullningen av stora uppdateringar oftast tar lite tid. Men håll i och håll ut – det kommer nog dyka upp hos dig relativt snart.
Vad tycker vi om AI Mode?
Än så länge älskar vi inte AI Mode. I dagsläget saknar vi nämligen det som ska skilja AI-läget från AI Overviews eller ChatGPT – det vill säga Google Shopping Graph. Detta är en funktion som innebär att Google kan förstå och organisera produktinformation från webben. På så vis kan de dela och visa denna information direkt i sökresultaten, i AI Mode. Det handlar bland annat om priser, tillgänglighet och recensioner, som kan hjälpa användare att ta ett beslut.
Förhoppningsvis dyker det upp relativt snart, kanske är det bara en del av att utrullningen tar lite tid.
Har du några funderingar kring AI Mode? Tveka inte på att kontakta oss.
Pssst..
Funderar du på hur du kan förbättra din synlighet i Google? Beställ vår SEO-snabbanalys så får du en teknisk och innehållsmässig genomgång av din sajt, av en av våra SEO-specialister. Bra va?!

Petra är en av våra SEO-specialister och jobbar på Örnsköldsvikskontoret