Blogg & Insikter

Är det här bra för sökmotoroptimeringen?

En fråga som ofta, ofta, dyker upp är huruvida något är bra för sökmotoroptimering. Några exempel kan vara att gå igenom alla sina 404:or, sätta title-attribut på bilder, lägga till en video på sidan eller nästan vad som helst. Svaret är nästan alltid att jo, nog är det bra. Problemet är att det är fel fråga.

Det finns oerhört mycket som är bra för sökmotoroptimering, det finns hundratals faktorer som direkt påverkar ranking och ett mycket större antal som indirekt gör det. Frågan om sociala medier till exempel, är det bra? Mja, om du kan bygga upp en stor skara människor som gillar dig så pass mycket att de är beredda att skriva om dig och länka. Då har du fått värde som är bra för din SEO. Men man kan få länkar på många andra sätt också, skriva en bok till exempel, korta sina medarbetares arbetstider eller uppfinna elbilen fungerar också.

Frågan som borde ställas är istället om A är viktigare än B. Det är en fråga som går att ge ett meningsfullt svar på.

Ska jag rätta till mina titlar eller ska jag uppfinna ett nytt transportsätt? Du ska rätta till dina titlar.

Ska jag fixa mina titlar eller ska jag sluta blockera Google i robots.txt? Du ska sluta blockera.

Visst blev det mycket rimligare?

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *