Fortsätt till huvudinnehållet
Vi som är Brath

Brath år 4 - så har det gått

Magnus Bråth

Vår byrå har, med flaggan i topp, tagit sig igenom vad som varit det svåraste verksamhetsåret i företagets historia. Här är hela berättelsen om Braths fjärde år.

Verksamhetshåret 2015-2016 började med att den största kunden, som står för nära 6.5 miljoner av våra intäkter, avslutade samarbetet trots fantastiska framgångar för deras sökmotoroptimering. Jag och Maria stod inför vad vi varit rädda för under en längre period, det här året skulle bli det svåraste företaget gått igenom.

Jag har en vilja att transparent dela med mig av vad som händer hos oss och vet att det brukar vara uppskattat om än något läskigt för oss. Här kommer årets redogörelse.

Det var inte oväntat att vi skulle tappa vår största kund. Inte på grund av att de hade anledning att vara missnöjda med sökmotoroptimeringen utan för att de under en längre period försökt bygga upp en egen avdelning för SEO. Genom att rekrytera några av våra anställda började man bygga en avdelning som skulle ansvara för sökmotoroptimeringen på företaget. Intet ont om det, jag tycker att det är vettigt att större spelföretag, som det handlar om i det här fallet, har en egen avdelning för sökmotoroptimering. Ingen skugga över vår personal som gått dit heller, både jag och Maria rekommenderade dem att gå dit när de fick erbjudandet, det är bara bra att prova sina egna vingar med ett eget projekt.

Det är ändå jobbigt att tappa 6 av de 16 miljonerna som företaget omsatt.  Vi gick in i det nya verksamhetsåret med 40% mindre omsättning än året innan. 

Vi var, som sagt, någorlunda redo för det. Vi hade byggt reserver, försäkrat oss om att inte bli allt för lata och feta utan ständigt arbetat för att vi skulle kunna klara av det här bakslaget. Eftersom man börjat bygga en egen avdelning långt tidigare visste vi att det med stor sannolikhet skulle ske.

Därför klarade vi av de första tunga månaderna utan att göra oss av med någon, utan att skära ner någonstans där det verkligen gjorde ont. Ingen blev under året uppsagd. Däremot fick nya, större lokaler i Stockholm vänta, expansionsplanerna fick stå tillbaka och allt fokus fick läggas på kärnverksamheten. Leverera och attrahera, leverera till våra kunder och attrahera nya var det fullständiga fokuset.

Året har också varit fullt av framgångar

Trots starten och trots att det ledde till en del nödlösningar som vi senare fått ångra så har året också levererat en hel del framgångar. Inte bara i form av de priser och nomineringar vi under året fått (Årets Normbrytare, Tillväxtligan i Västernorrland, nominering till Årets mest Företagsamma och nu närmast finalplats i Årets VD för Maria). Vi har kommit långt i arbetet med vår tjänst som befinner sig i ständig utveckling.

Då vi, av naturliga skäl, hållit igen på nyrekryteringar, har vi arbetat ordentligt med den personal vi har. Vi har nagelfarit varandra, satt mål och kommit lite närmare hur vi ska arbeta för att fungera perfekt. Arbetet är förstås långt från klart men ett stort steg på vägen har  tagits under året.

Vi har blivit riktigt, riktigt vassa på SEM

SEM-teamet

Ett av de områden där vi utvecklats enormt under året är SEM, vårt team som arbetar med Adwords och generell annonsering har tagit ett stort kliv och är nu i mina ögon ett av Sveriges absolut vassaste team. Det här har tagit sig uttryck i att vi bland annat fått Premier Partner-status hos Google (och att de bjöd mig personligen till Amsterdam) något som är ganska få byråer förunnat.

Det här har inneburit att vi har vuxit starkt som SEM-leverantör och antalet kunder som tar hjälp av oss med sin sökmotorannonsering har vuxit ordentligt. Vi rekryterar faktiskt för fulla muggar på SEM-tjänsterna. Om du själv arbetar med SEM eller känner de som gör det så rekommendera gärna!

Vi är tillbaka på toppen

Omsättning Brath AB, verksamhetsåren 2012-2016

Trots årets oerhört tunga start så har vi faktiskt lyckats bra. I slutändan blev det en liten ökning i omsättning jämfört med förra året och ett bättre resultat. Vi kommer att gå ur det här året oerhört stärkta och med ordenligt höjda huvuden, både i ledningen och bland personalen. Det här var företagets allra svåraste år.

Lite siffror 2015-2016

Kundstocken är idag klart bättre än tidigare, vi ökar (netto) med ungefär 5-7 kunder per månad just nu och är inte alls beroende av riktigt stora kunder på samma sätt som vi var i början på året. Det här har hela tiden varit en målsättning, en bred och stabil bas snarare än snabba pengar.

  • Omsättningen landade på 16.9 Mkr för året vilket är några hundra tusen mer än året innan.
  • Vinstmarginalen blev till sist 23.11% vilket är klart högre än året innan men den siffran är lite missvisande, vi har gett en hel del koncernbidrag till småföretagen i gruppen.
  • Vi är idag totalt 25 personer som får lön och det ökar snabbt. Det här är en ökning jämfört med förra året men långt från vad som ursprungligen var planerat.

Så känner jag inför året

Om jag får en chans att reflektera lite över året så här i slutet på artikeln så skulle jag vilja säga att det här är bland det jobbigaste jag gjort. När allt går framåt känner man sig på topp men det är de svåra motgångarna som gör att man får en chans att bevisa om man har råg i ryggen. Jag skulle vilja rikta ett stort tack till både ledning, personal och kunder. Ni i ledningen har gjort ett otroligt jobb under året. Alla anställda har tagit i ordentligt med benmusklerna och vi har som företag lyft oss ordentligt. Ett extra stort tack till alla kunder som kommit med feedback, ställt krångliga frågor som utvecklat oss och inte minst som rekommenderat oss till sina vänner och bekanta. Ni är alla oerhört viktiga och det betyder otroligt mycket för mig att ni alla ställt upp så som ni gjort när vi har kämpat.

Tack

Magnus

Magnus Bråth VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.


Nå toppen på Google och öka din webbplats trafik och försäljning

Berätta lite om dig själv

Kontakta oss
Kryssrutor