CNN, Yahoo och så oerhört många till

Genomtänkt marknadsföring

Länkbygge precis som när det gäller annan marknadsföring eller försäljning har mycket att tjäna på att vara äkta. Om du faktiskt har en riktigt bra produkt är det så otroligt mycket lättare att bygga länkar. Idag vill jag berätta om vår internationella länkexplosion.

Det är inte alla förunnat att ha en unik produkt. Många får finna sig i vad som går att hitta hos grossisten, många har en tjänst som funnits i hundratals år och som tagit en form som fungerar bra. Om man har en helt unik och mycket bättre tjänst är situationen annorlunda, då är möjligheterna så mycket större.

Våra välkända arbetsdagar

Om inte förr så känner du säkert nu till våra arbetsdagar. Som första företag i landet (och världen verkar det som) valde vi att kalla 6 timmars arbetsdag för heltid. Visserligen gick en Toyotaverkstad i Göteborg ner i arbetstid när de gick över till skiftgång men skiftgång har ofta kortare månadsarbetstid. 6 timmars arbetsdagar är inte bara en het potatis i Sverige utan även i världen, har det visat sig.

När The Guardian plockade upp nyheten om våra arbetsdagar, svenska medier har redan haft ögonen på oss ett bra tag, rasslade det till. Googles Search Console visar idag länkar från 62 unika domäner som tillkommit och då har search console missat eller inte uppdaterats med en stor andel av de länkar vi fått. Sajter som missats är bland andra Yahoo, CNN och Dailymail som valt att länka till vår engelska sajt. Uppåt 100 länkande sajter är uppskattningen vi gjort och huvudparten av dessa med högt förtroende hos Google.

Visst är det roligt att bli omskriven och det är ett tydligt exempel på när något äkta sprider sig. Det är inte frågan om ett länkbete, det är inte frågan om någon sociala medier-kampanj eller kampanjsajt. Anledningen till att det sprider sig så bra är för att det faktiskt är något vi gör. En annan intressant aspekt jag skulle vilja ta upp här är att även om du också haft 6 timmars arbetsdag, även om du också blivit omnämnd, är det inte säkert att det skulle fungerar som länkbygge. Låt mig förklara varför.

Notera att det finns andra företag som nämns i artiklarna om oss, Toyotaverkstaden, en app-producent och någon eller några landstingsinrättningar. Det är bara en av oss som fått länkar däremot. Varför?

Den stora skillnaden är att vi faktiskt agerat medvetet. När vi blivit intervjuade har vi sett till att det kommer med en länk, att det finns en vettig sida att länka till med fördjupat innehåll och vi har varit nog med att påpeka det. Inte ens när man får sådan här spridning kan man räkna med att det blir länkar om man inte vet vad man gör.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *