
I början av varje SEO-projekt finns det 8 åtgärder jag alltid gör för att ställa diagnos. Det är efter de här jag faktiskt börjar arbetet med SEO.
En stor del av uppdraget när man gör SEO är att faktiskt förstå vad som är sajtens problem. Många sökmotoroptimerare börjar göra åtgärder som visserligen är bra men som inte är själva problemet med just den här sajten. för att skapa förståelse för vad som faktiskt händer på sajten brukar jag börja med följande 8 åtgärder:
- Kolla robots.txt så att inget är blockerat och att det finns en hänvisning till sitemap. Du hittar den på sajten.se/robots.txt. Det du ska titta efter är Disallow: och att det inte finns något där som du vill visa upp.
- Titta efter allvarliga fel i Search Console. Framförallt tittar jag här efter problem med indexering. Börja med vyn sidor och titta i första hand efter Genomsökt – inte indexerad för närvarande. Den andra platsen du ska titta är Inställningar > Statistik för genomsökning. Här kan du faktiskt se hur Google spindlat sajten.
- Kolla källan. Högerklicka på sajten och välj visa sidkälla. Beroende på hur den är byggd kan det se väldigt olika ut men ett bra sätt om du blir förblindad är att söka. Ctrl-F och kolla efter noindex, canonical och i de fall det är lämpligt hreflang. Kontrollera att inget pekar konstigt.
- Försäkra dig om att inget flyttats utan 301 eller att något annat fruktansvärt hänt. Använd Ahrefs, Sistrix eller något annat verktyg och titta efter händelser bakåt i tidem. Leta efter stora tapp i trafik. Kontrollera att länkar som pekar till sajten inte möts av 404.
- Tillbaka till Search Console och titta på hur sidan renderar. Du hittar funktionen på Granskning av webbadress. Försäkra dig om att allt som ska finnas på sidan finns på den.
- Kontrollera länkprofilen. Använd ett verktyg för länkar, Ahrefs eller Majestic är mina val. Först vill du leta efter tecken på allt för mycket spam. Alla sajter som är tillräckligt får en viss mängd automatiserade länkar men om det är överväldigande kan det skapa problem. Du kommer känna igen dem när du ser dem. Det andra jag tittar efter är ankartextfördelning. Om sidor på sajten har allt för hög andel av en kommersiell ankartext och särskilt som exakt match kan det finnas behov att reagera.
- Testa innehållet. Testa göra en sökning på Google efter rader ur innehållet. Är det din sajt och endast din sajt som har innehållet?
- Leta efter tråkiga sökvägar. Ett vanligt problem på många sajter är att det skapas duplikat av sidor på ett eller annat sätt, det kan vara genomfiltreringar, länkar som pekar fel och genererar en sida eller på ett antal andra sätt. Klicka dig runt på sajten och se om du kommer till några urler som väcker varningsklockor. Du kan också leta efter dessa med hjälp av en sajt-sökning.
Det är efter det här jag brukar påbörja arbetet, om allt är som det ska brukar det börja med Page Speed Insights och en ordentlig specifik on page (Titlar, Rubriker, Meta Descriptions, texter, alt-texter etc).

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.