Blogg & Insikter

Din guide till Generative Engine Optimization (GEO)

I en tid där AI-drivna söktjänster som ChatGPT Search och Perplexity börjat omforma hur en del av oss söker information online, blir Generative Engine Optimization (GEO) en allt viktigare strategi. Denna guide förklarar vad GEO är, dess betydelse, och hur det skiljer sig från traditionell sökmotoroptimering (SEO). Du får även några snabba insikter i hur du kan optimera ditt innehåll för att öka synligheten i AI-genererade sökresultat, vilket i likhet med SEO kan leda till ökad organisk trafik, större engagemang och fler konverteringar.

Vad är Generative Engine Optimization och varför är det viktigt?

Generative Engine Optimization, eller GEO, är en metod för att optimera din sajts innehåll för att öka dess synlighet i AI-drivna söktjänster som exempelvis ChatGPT Search, Perplexity, Claude, etc.

Genom att använda sig av en genomtänkt GEO-strategi ökar med andra ord chansen att ditt varumärke och sajts innehåll dyker upp vid relevanta AI-sökningar för sådant som produkter, tjänster och informationsök, där expertis kan påvisas inom ämnet och du anses vara en auktoritet inom segmentet.

Du kan nå synlighet i den sammanställda text som genereras men framförallt även med bild och/eller som källa, vilket då också resulterar i klickbara länkar till din sajt.

Detta är någon som kan hjälpa dig att driva värdefull organisk trafik, på ett liknande vis som via ett vanligt sökresultat.

Länk till produktsida i ChatGPT search
(Se klickbar källa inom gulmarkerat område för sökningen “köpa downhill cykel” i ChatGPT Search)

Likheter och skillnader mellan GEO och SEO

I grunden är Generative Engine Optimization (GEO) och Sökmotoroptimering (SEO) båda strategier för att öka innehålls synlighet online. Den stora skillnaden är att de riktar sig mot olika typer av sökmotorer och att det krävs något skilda metoder för ett lyckat resultat.

Likheter mellan GEO och SEO

  • Båda syftar till att öka synligheten för innehåll, med förhoppningen att detta ska leda till ökad trafik, större engagemang (inlänkar, delning av innehåll, etc) och i slutändan även fler konverteringar.
  • En stor del av framgångskonceptet är att producera relevant, auktoritativt och användarcentrerat innehåll, vare sig du fokuserar på GEO eller SEO.

Skillnader mellan GEO och SEO

  • SEO fokuserar på traditionella sökmotorer som Google och Bing, där målet är att ranka högre i sökresultatet (SERP), medan GEO inriktar sig på AI-drivna sökmotorer, även kallade generativa motorer, som genererar sammanhängande och personliga svar genom att syntetisera information från flera källor.
  • SEO involverar sådant som optimering av nyckelord, metataggar, inlänkar och andra tekniska aspekter för att förbättra rank. GEO fokuserar på att strukturera innehåll så att AI-modeller enkelt kan tolka det. Detta innefattar bland annat att inkludera relevant och värdefull statistik, citat från pålitliga källor och att använda sig av ett tydligt språk som gärna får inkludera, inom ämnet, vanligt förekommande ordval.

GEO nu och i framtiden

I dagsläget är det svårt att sia om hur pass stort avtryck GEO kommer göra inom digital marknadsföring. I framtiden är det inte otänkbart att AI-söktjänster som ChatGPT Search och liknande kan komma att ta stora marknadsandelar av Google, men än är vi inte riktigt där.

Av erfarenhet vet vi dock att det kan gå snabbt i en modern digital värld. Det är därför bra att åtminstone bekanta sig med begreppet och så sakteliga börja förbereda sig för ett eventuellt skifte. Hur pass omfattande eller obetydligt det än blir.

Martin Ek

SEO-specialist

Martin arbetar som SEO-specialist på Örnsköldsvikskontoret

Martin Eks profilsida

3 december, 2024

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *