Det är lätt hänt att SEO blir något man klistrar på i efterhand, istället för en integrerad del av företaget. Det är tråkigt för om du kan göra sökmotoroptimeringen till en del av verksamheten kommer du nå mycket längre.
Vi får idag i princip kunder via tre kanaler, Google Ads, sökmotoroptimering och på rekommendation. Visserligen arbetar vi löpande med att nå mer bredd men dessa har sedan dag ett varit våra tre överlägset bästa kanaler. Som exempel levererar Google Ads lika många offertförfrågningar på en vecka som alla våra satsningar i sociala medier gör på ett kvartal. Nu är vi inte (längre?) något under av tillväxt men vi växte åtminstone med 19% under förra året och hela den tillväxten går att tillskriva de här tre kanalerna.
Nu är det naturligt att SEO och Google Ads är det som driver vår försäljning, det är vad vi är specialister på. Man behöver inte vara specialist på sökmotoroptimering för att kunna driva på ordentlig tillväxt med trafik från sökmotorer däremot. Det handlar förstås om avvägningen om var varje investerad krona gör mest effekt och ofta, skulle jag vilja påstå, finns det oerhört mycket effekt per krona att hämta på rätt SEO och SEM.
Ett enkelt exempel
Ni ska bygga en ny sajt. Ibland upplever jag att företag i Sverige bygger nya sajter i princip kontinuerligt, men det kan få vara en annan diskussion. Det är mycket vanligare än man tror att SEO-tänket inte kommer på plats förrän efter sajten är klar. Problemet är då att svårigheten att rätta till problem som uppstått är mycket högre än att se till att saker kommer fungera bra i sökmotorer från början. När webbyrån säger att de bygger sökmotoroptimerat så räcker inte det.
Jag har sett sajter som omsätter hundratals miljoner kronor rullas ut med Noindex-taggar som riskerat avindexera hela sajten, vid flera tillfällen. Jag har sett speljättar göra storsatsningar där Google inte alls kunnat läsa innehållet för att man valt en Javascriptlösning som sökmotorn helt enkelt inte klarar av. Detta på sajter där organisk trafik stått för en ansenlig andel av företagets omsättning.
Om de istället haft SEO-kompetens med sig på hela resan, inhouse eller en bra konsult, hade det här aldrig hänt. Då skulle nylanseringen kunna ge fart till positionerna i sökmotorn istället för att haverera dem.
Åtminstone på marknadsavdelningen behöver SEO-kompetens
Nu behöver man inte vara specialist på varje del av marknadsföringen men det finns goda skäl till att åtminstone på marknadsavdelningen ha en så pass god kunskap att man kan avgöra när man behöver ta in hjälp.
Som i exemplet ovan finns de så många gånger då vi önskar att man kommit till oss en månad tidigare, då hade det kunnat gjorts rätt redan från början. Till en minimal kostnad. Istället för att lokalisera felen som uppstått och sedan bygga om och rätta till dem i efterhand, när trafiken till sajten försvunnit.