Outreach handlar om att bygga värdefulla länkar som kommer från riktiga personer snarare än generiskt skapade texter där länkar sporadiskt placeras ut. Det senare alternativet är det som har varit mer eller mindre standard inom SEO-världen när det kommer till just länkbygge. På Brath anser vi dock att outreach är en mycket mer framgångsrik metod när det kommer till att skapa inlänkar till sajter, men hur går man egentligen tillväga när man bestämt sig att satsa på outreach?
Outreach kräver en del av dig som person i form av karaktärsdrag samtidigt som det också kräver en del resurser tidsmässigt. De som hade hoppats på att få ett magiskt recept för outreach kommer bli besvikna – outreach handlar om att arbeta dedikerat och att göra massvis med research. Som person bör du också ha en viss social kompetens och bemästra konsten att kunna övertala folk. Varför skulle de länka in till din sajt? Vad kan du erbjuda dem? Dessa är frågor du måste kunna besvara för du kommer garanterat att få de uppslängda framför dig. Om du har en bakgrund eller naturlig fallenhet för sälj, grattis! Då har du redan en egenskap som kan ta dig långt i denna typ av arbete. PR-människor kan också ha ett försprång då det finns en hel del likheter. Här nedan ska jag reda ut några av de mest basala delarna i hur man effektivt kan arbeta med outreach.
Förstå din verksamhet
Att förstå sin – eller sin kunds – verksamhet är den mest betydande delen i arbetet med outreach. Varför? För att du vill skapa länkar med relevans. Här gäller det att ha koll på de olika aspekterna ur verksamheten ifråga för att på så sätt kunna kommunicera och bygga länkar med faktiskt värde. Jag skulle säga att just denna del går hand i hand med skapandet av all annan typ av marknadsföring – för att skapa innehåll som genererar resultat, så måste du också förstå vad det är din verksamhet erbjuder. Detta blir såklart också av än större vikt när det kommer till outreach i och med att du måste övertala någon annan att länka till din sajt. Har du inte koll på nedan nämnda detaljer så kommer du garanterat arbeta i en ännu brantare uppförsbacke.
Den första delen man bör ha koll på är målgruppen och personas. Du måste lista ut vad det är för persona du marknadsför till. Är det en man i övre medelåldern som spelar golf och kör en Volvo, en kvinna mellan 18-25 som lever i nuet och har köpt sin första bostad eller ett företag som säljer SaaS? Du måste förstå vad det är för egenskaper och attribut som du riktar dig åt för att kunna göra så effektiv prospektering som möjligt och sedan också gå i mål med de prospekt som skapar det bästa mervärdet till just din verksamhet.
Den andra pelaren i detta område grundar sig i att förstå vad det är ditt varumärke står för och vad du har för branding-strategi. Säkerställ med andra ord att du har koll på denna aspekt så att du kan matcha detta mot ditt outreach-arbete och de länkar du utvecklar.
Den sista delen handlar om att ha tydliga USPs (unique selling points) så att du kan särskilja vad det är just ditt företag erbjuder målgruppen. Genom att ha förståelse för dessa så kommer det inte förekomma några meningsskiljaktigheter i vad det är du faktiskt kommunicerar ut till konsumenterna. Detta blir än desto viktigare om ni är flera som arbetar med outreach, vilket gör att det kan vara en idé att klarlägga detta redan från start.
Arbeta strukturerat
“No shit, Sherlock”. Kan kännas som en självklarhet för många, men jag vill verkligen understryka vikten av detta. Precis som med alla andra typer av projekt under uppbyggnad så kan det vara svårt att föreställa sig exakt hur stort det blivit inom ett par år, månader eller till och med veckor. Gör dock ditt bästa för att hitta ett system som du själv känner kan klara av enorma mängder data, för tro mig, det kommer du ha när du väl knäcker koden på effektiv outreach. Här går det att använda alltifrån ett Excel-ark till ett specialanpassat CRM-system för just outreach. Det är helt klart värt att göra en bakgrundskoll på vad som passar just er verksamhet bäst. Jag själv fick lära mig lite av den hårda vägen och låt oss vara ärliga, det var inte superkul att strukturera om 6 månaders av outreach-arbete till ett nytt, mer hållbart system. Med det sagt så hoppas jag att du lär dig av mina misstag för att slippa ödsla onödig tid på att “göra om, göra rätt”.
Ett verktyg som är gratis är Google Sheets vilket gör den till en mycket användbar plattform när man vill komma igång med outreach. Du kommer vilja lagra en del information om dina kontakter för att ha en så friktionslös kommunikation som möjligt med dem framöver. Se på det lite som en bekant som du träffar lite nu och då – även om du inte kommer hålla koll på deras liv i detaljnivå så kan det ändå vara fördelaktigt att hålla sig à jour med som händer på ytan. Ett annat tips är att ha verksamheten eller kampanjen i åtanke när det kommer till data som är relevant och inte. Det finns inga direkta riktlinjer för vilken typ av information som kan behövas utan det är något du kommer lära dig känna igen över tid. Practice makes perfect, helt enkelt.
Prospektering
Nu när du har strukturen satt så kan du börja komma igång med själva prospekteringen. Här går exempelvis att använda sig utav Google (gamla hederliga googlingar på relevanta sökfraser) eller kolla konkurrenters backlinks för att hitta olika targets. Jag rekommenderar att ha förutbestämda KPI:er för att sålla bland alla sajter som du potentiellt vill få till en länkning från.
Under prospekteringen så är det viktigt att du verkligen är noggrann så att du kan komma ner till ett rimligt antal sajter som är värda att kontakta. Genom att göra ett bra förarbete så gör du dig själv en tjänst sett till mängden tid och energi som behöver läggas ned. Genom att integrera dina krav redan från början kommer du från start bygga rätt typ av länkar som är relevanta för din egna sajt, vilket är själva målet med outreach.
Låt säga att vi är ett elektronikföretag som verkar på den svenska marknaden där Elgiganten är vår konkurrent. Med den informationen i bakhuvudet kan vi lätt söka upp vilka de fått inlänkar från genom program såsom exempelvis Majestic. Först kommer vi komma till en sida som ser ut som skärmdumpen ovan. Vi klickar oss då vidare till “Backlinks” för att komma åt informationen vi vill åt.
När vi gjort det kommer vi till en sida som istället ser ut såhär. Den KPI vi främst tittar på är “Domain Trust Flow” (se highlightade texten i övre kant) som vi sedan matchar med den marknad man ämnar till att bygga länkar för – i detta fall Sverige eftersom vi verkade på den svenska marknaden, därav highlights de två svenska sajterna. Varför vill man inte ha länkar från andra språk då? Google har ett index och en algoritm för varje land, där de kommer prioritera sajter som har inlänkar från dess inhemska språk.
Sätt dig in i prospektets verksamhet
I detta steg bör du sitta på en del sajter som du anser matchar dina krav och din verksamhet, vilket gör att det är dags att göra sig familjär med varje enskild sajt och personen/personerna bakom den. Följden av att du tar dig tiden att göra denna research är att dina chanser att lyckas med länkbyggandet ökas.
Med hjälp av bakgrundsfaktan du samlar på dig kommer du kunna övertala dem lättare – dels genom att du förstår syftet med deras sajt bättre, dels för att du bilder en uppfattning kring deras publik. Om du lyckas förstå dig på detta så kan du alltså argumentera bättre kring hur en länkning till din sajt kommer ge värde till både deras sajt och dess läsare. Detta kan tyckas vara underförstått, men om du kan prata med varje sajtansvarig på ett sätt som går ihop med deras jargong, så har du redan kommit en bra bit på vägen. Förstå dig på deras motivation och vad som är viktigt för dem likväl vad deras publik har för incitament till att besöka sajten ifråga. Just besökarnas “wants and needs” är något man kan dra fördel av väldigt mycket. Precis som i försäljning så är insikten om att det inte handlar om dig i detta läge är vitalt. Fokusera istället på hur du kan hjälpa “kunden” (dvs. de som har sajten). I slutet av dagen så är just förmågan att kommunicera effektivt och övertygande en av de största dygderna för ett framgångsrikt outreach-arbete.
Utarbeta en kontaktstrategi
När du kommit såhär långt så är det dags att tänka på hur du ska formulera kontakten med de sajter som du valt ut. Du kan räkna med att misslyckas en hel del (särskilt i början), men tids nog kommer du byggt upp en känsla för det som gör att förhållandet mellan antal försök som går i mål och inte blir mer lönsamt. Här spelar även bransch in – det är inte svårt att räkna ut att verksamheter som är otroligt nischade eller som verkar inom känsliga ämnen också kommer ha det svårare. Har du en bransch med nyhetsvärde så har du istället goda chanser att kapitalisera på det.
I övrigt gäller relativt självklara principer vid kontakten: var trevlig och personlig. Många sajter har dessutom riktlinjer som man bör följa, så se till att ha läst igenom sådana. När du väl kommer i mål med länkbyggandet så krävs det också kontinuerliga ansträngningar för att bibehålla den relation du lyckats bygga upp. Man kan likna det med vanligt nätverkande – det räcker inte med att presentera sig för en person och sedan tro att den kontakten ingår i ditt nätverk, utan utbytet måste vara återkommande och givande för båda parter. Med andra ord rekommenderar jag att ha fortsatt kontakt med personen ifråga för att båda sidor ska känna att relationen ger något.
För dig som vill börja jobba med outreach på ett effektivt sätt så kommer ovan nämnda pelare ge dig en stabil grund att stå. När du sedan fått detta i rullning är det fritt fram att experimentera med vad som fungerar bäst för just din verksamhet. Här på Brath har vi lyckats med detta väldigt väl där vi kontinuerligt arbetar med metoden inom en rad olika branscher. Om du är nyfiken på hur outreach kan hjälpa din verksamhet så är du varmt välkommen att kontakta oss!