Blogg & Insikter

En produkt i flera kategorier – Duplicate Content

Ett vanligt problem i de allra flesta e-handelsplattformar är att produkter som passar i mer än en kategori skapar flera sidor med samma innehåll. Det går att lösa men man måste fatta några beslut.

Om man tänker sig en webbshop som säljer bananer, så är det inte orimligt att man vill ha en kategori för långa bananer och en för gula bananer. Bananer som är både långa och gula kommer då höra hemma i båda kategorierna. Beroende på upplägg och funktion i plattformen kan det här skapa problem med duplicate content (att samma innehåll syns på flera olika sökvägar).

I exemplet kan superbananen i fråga hamna på båda dessa sökvägar:

  • bananer.com/gula/superbanan.html
  • bananer.com/langa/superbanan.html

Under förutsättning att du inte vill lägga alla produkter direkt i root (bananer.com/superbanan.html), vilket är en fullgod lösning, så måste du göra ett av två val. Du måste välja att antingen ha en huvudkategori, som blir den som bananen hamnar i, eller välja plåsterlösningen canonical.

Huvudkategori

Genom att tvinga alla produkter att ha en huvudkategori kan du få en duplikatfri struktur. När du lägger till superbananen som produkt får du välja vilken kategori som är bananens huvudkategori. Det är sedan i huvudkategorin den placeras när sökvägarna skrivs. Om vi väljer Gula som huvudkategori till superbananen kommer den alltså inte finnas på /langa/superbanan.html utan bara på /gula/superbanan.html.

Canonical

Canonical är som nämnts tidigare en plåsterlösning. Problemet med duplicate content finns fortfarande där men vi berättar för sökmotorerna att de bara ska hålla en av de duplicerade versionerna i sitt index. Det är är inte att maximera effekten av sin sökmotoroptimering men ibland måste man välja en lösning av andra skäl och numer fungerar canonical tillräckligt bra för att vara ett alternativ. Genom att lägga till en canonical-tagg på samtliga duplicerade sidor som pekar mot bara en av versionerna berättar du för Google och andra sökmotorer att det är den som är originalet.

Så här skriver du taggen:

<link rel=”canonical” href=”http://bananer.com/gula/superbanan.html”>

Root

Som jag nämnde i inledningen till den här artikeln finns alltid alternativet att helt enkelt lägga produkterna i root. Då skapas inga duplikat av det här slaget.

  • bananer.com/superbanan.html

Lär dig mer om duplicate content

Duplicerat innehåll är ett vanligt återkommande problem, inte bara för E-handlare. Därför är det något vi ofta tar upp. Vi har gjort inte minder än två videor om det, dels i Snabba SEO-tips med Magnus Bråth, dels i den lite äldre Dagens sökfråga.

Snabba SEO-tips med Magnus Bråth: Googles John Mueller sprider dimridåer om duplicerat innehåll

Googles John Mueller gick nyligen ut att man i princip inte ska bry sig om duplicate content, att Google själva klarar av att hantera det väldigt bra. Det är inte riktigt sant, eller åtminstone väldigt vinklat till Googles perspektiv.

Dagens Sökfråga: Duplicate Content – Vad ska man tänka på

I dagens sökfråga tar vi en titt på flera frågor kring duplicate content. Vi pratar om vad duplicerat innehåll egentligen betyder, vad som kan räknas som unikt och hur vi själva hanterar våra kanaler

 

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens främsta sökmotorspecialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB. Läs mer om Magnus Bråth.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *