Ett vanligt problem i de allra flesta ehandelsplattformar är att produkter som passar i mer än en kategori skapar flera sidor med samma innehåll. Det går att lösa men man måste fatta några beslut.
Om man tänker sig en webshop som säljer bananer, så är det inte orimligt att man vill ha en kategori för långa bananer och en för gula bananer. Bananer som är både långa och gula kommer då höra hemma i båda kategorierna. Beroende på upplägg och funktion i plattformen kan det här skapa problem med duplicate content (att samma innehåll syns på flera olika sökvägar).
I exemplet kan superbananen i fråga hamna på båda dessa sökvägar:
- bananer.com/gula/superbanan.html
- bananer.com/langa/superbanan.html
Under förutsättning att du inte vill lägga alla produkter direkt i root (bananer.com/superbanan.html), vilket är en fullgod lösning, så måste du göra ett av två val. Du måste välja att antingen ha en huvudkategori, som blir den som bananen hamnar i, eller välja plåsterlösningen canonical.
Huvudkategori
Genom att tvinga alla produkter att ha en huvudkategori kan du få en duplikatfri struktur. När du lägger till superbananen som produkt får du välja vilken kategori som är bananens huvudkategori. Det är sedan i huvudkategorin den placeras när sökvägarna skrivs. Om vi väljer Gula som huvudkategori till superbananen kommer den alltså inte finnas på /langa/superbanan.html utan bara på /gula/superbanan.html.
Canonical
Canonical är som nämnts tidigare en plåsterlösning. Problemet med duplicate content finns fortfarande där men vi berättar för sökmotorerna att de bara ska hålla en av de duplicerade versionerna i sitt index. Det är är inte att maximera effekten av sin sökmotoroptimering men ibland måste man välja en lösning av andra skäl och numer fungerar canonical tillräckligt bra för att vara ett alternativ. Genom att lägga till en canonical-tagg på samtliga duplicerade sidor som pekar mot bara en av versionerna berättar du för Google och andra sökmotorer att det är den som är originalet.
Så här skriver du taggen:
<link rel=”canonical” href=”http://bananer.com/gula/superbanan.html”>
Root
Som jag nämnde i inledningen till den här artikeln finns alltid alternativet att helt enkelt lägga produkterna i root. Då skapas inga duplikat av det här slaget.
- bananer.com/superbanan.html