Blogg & Insikter

Ett företags framgångar mäts i pengar

Money, Yes or NoDet kanske inte alltid syns direkt, det kanske inte alltid är uppenbart men ett företags framgångar mäts i pengar, nutida eller framtida. Allt annat är, precis som det låter, något annat.

En produkt kan vara bättre eller sämre, en tjänst kan fungera eller inte. Ett företag som fungerar gör det genom att tjäna pengar. Sen kan jag tycka allt möjligt, till exempel kan jag tycka att vi är ett bättre företag än Google för att vi aldrig gjort affärer med diktaturen Kina eller blivit dömda (och fått böta 500 miljoner dollar) för försäljning av droger. Jag kan tycka att vi är bättre än Apple på sökmotoroptimering, det är nog sant förresten, men inte tusan är Brath ett bättre företag än Apple?

Man kan tvista om huruvida man ska bedöma företag kvartalsvis eller på hundra års sikt, om det är intäkt, resultat eller varför inte soliditet som är det som ska mätas. Det man däremot inte kan tvista om är vad det är som är betyget på ett företag. Betyget på företaget är alltid pengarna.

Nu är det naturligtvis så att man inte driver företag bara för att tjäna pengar. Man ska inte gå i skola för att få betyg heller, man ska gå i skola för att lära sig något. Nästan ingen företagare jag känner har valt att bli företagare för pengarnas skull, åtminstone inte de företagare som är framgångsrika. Vi är dessutom extra tydliga med vad vi tycker är viktigt.

Varför bloggar vi sådana här självklarheter? Ja, det kan man fråga sig.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

10 februari, 2015

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *