Blogg & Insikter

Sandlådan, Googles främsta spamskydd

Fotspår i sand Googles sandlåda är något som pratades ofta om för ett antal år sedan men som nu verkar ha fallit i glömska. Kanske är det för att SEO-communitiet kommit överens vad som är sant och inte. Sandlådan var nämligen något ganska omdebatterat. Så här ser sandlådeteorin ut: Under ett fast antal månader, 6, 12 eller liknande, när sajten är ny, spelar det ingen roll vad du gör. Du kommer ändå inte kunna ta, långsiktiga positioner. Din sajt ligger nämligen i sandlådan (Wikipedia). Det finns mycket som talar för att det även om det inte är omöjligt att ta positioner med en alldeles färsk domän så är det  klart svårare. Vi har sett massor av exempel på domäner som, om man gjort ett gediget SEO-arbete, poppat till och tagit en lång rad positioner just efter 6 månader. Med det sagt så vill vi ändå inte hävda någon sorts bevis för en sandlåda. Matt Cutts, Googles mer eller mindre permanent semestrande Head of Webspam, antyder i en video om domänålder att det händer något efter 2-3 månader. Det är för övrigt en bra video för att få höra hur svävande Google ofta är i sin kommunikation, lyssna lite noga så hör du att Cutts aldrig svarar på någon av de båda frågorna.

 

Sex månader är den skarv där vi ofta ser att något händer, även om vi inte vågar oss på att påstå att det är så, det är väldigt svårtestat, så menar vi att det är en spärr som släpper vid sexmånadersgränsen. Vad tror du? Vi diskuterar redan saken på Linkedin…

Anledningen

Det som ska vara anledningen till sandlådan enligt teorierna är som skydd mot spam, spammare kan tydligen till skillnad från alla andra inte få tag på äldre domäner.

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

3 februari, 2015

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *