Blogg & Insikter

Finliret inom sökmotoroptimering

Huset

Nog är det roligare att jobba med finliret, de flummigare bitarna och liknande än att göra grovjobbet? Jag reagerar på att många inom SEO hellre väljer att just finlira än att göra arbetet från grunden. Jag håller personligen på och renoverar en kåk från förra sekelskiftet så här kommer en post full av uttjatade analogier om husbygge.

Det finns en lång rad rankingfaktorer i sökresultaten, en siffra som brukar nämnas är 200. De är förstås inte alla lika viktiga utan en del signaler är viktigare än andra. Ett exempel på viktig signal är om sökordet nämns i titeln. Ett exempel på en mindre viktig signal är om sajten är https (en svag signal i mindre än 1% av resultaten). Visst är det så att den där svaga signalen kan innebära skillnad men att byta till en krypterad server på en sajt som inte har en stabil grund är att sminka en gris. Den kanske blir lite finare men det är fortfarande en gris.

Finliret inom SEO

Svårt att veta inom SEO

Ibland kan det vara svårt att veta vad som är de starkaste signalerna inom SEO eller vad som saknas på en sajt. Till exempel har vi gjort bedömningen att den här sajten, Brath.se, har mest att tjäna på mer och starkare innehåll. Därför arbetar vi just nu hårt med innehållet på sajten. Det finns en del strukturella förbättringar att göra också, ett exempel är den lilla smulrad du hittar över den här posten, den la vi precis till.

Att skriva och förbättra innehåll på en sajt, även när den är så pass liten som den här, är ett stort och ibland betungande jobb. En mer lättutråkad sökmotoroptimerare skulle kanske välja att försöka få “brand signals” istället. Problemet är att man ska inte välja vad man gör utifrån vad som är roligast för då riskerar man att stå och stampa. Låter det uppenbart? Konstigt nog är det inte så uppenbart, många väljer den glassigare vägen hellre än den som ger resultat.

Vi kommer byta till Https

Vi kommer faktiskt att byta till Https på den här sajten, trots att vi står fast (tillsammans med Google) i att det är en mycket svag signal och det finns andra signaler som är mycket viktigare och egentligen behöver uppmärksamhet först. Anledningen är inte SEO-skäl däremot, Google kommer börja varna för sajter som inte krypterar.

Jag hoppas att vi inte var allt för påträngande med husanalogierna, jag försökte hålla dem någorlunda outtalade. /Magnus

Magnus Bråth

VD

Magnus är en av världens mest välrenommerade SEO-specialister och arbetar främst med strategi och ledning på Brath AB.

Magnus Bråths profilsida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *