Vi ändrar vår rekommendation, dags för HTTPS

Nyckel i dörrSom du kanske är medveten om gick Google nyligen ut och sa att websajter man kan ansluta till krypterat skulle få en liten fördel i 1% av sökresultaten. Vi sa då att det inte är något att bry sig om ifall du inte redan gjort alla de saker som spelar mer roll.

Det kan förstås finnas andra anledningar att kryptera trafiken till och från sin sajt, i första hand om man hanterar ekonomiska transaktioner eller personuppgifter. För en sajt som bara visar allmänt tillgänglig information finns det egentligen väldigt liten anledning att kryptera. Tills nu.

Chrome, som har en riktigt stor andel av webbläsar-marknaden kommer att börja visa en varning om en en sajt inte erbjuder krypterad trafik. Det behöver finnas ett litet HTTPS, i adressfältet annars kommer Google markera med ett utropstecken. Tidigare har Chrome, och de flesta andra webbläsare, bara varnat när det funnits ett protokoll som varit trasigt eller felaktigt på något sätt. Nu kommer de börja varna för allsköns sajter oavsett om de behöver krypteras eller inte.

Vi ändrar alltså vår rekommendation till att det finns anledningar att byta till https, även om de inte är rent SEO-mässiga. De problem man tidigare fick med https i Google (i mångt och mycket vägrade Google indexera förr) verkar inte längre finnas. Det finns två saker du behöver se upp med, det första är att få alla 301:or rätt, det andra är att sajten kan bli aningens långsammare av det. Om du ligger på gränsen till att vara en för seg sajt kan du tappa lite positioner på att göra sajten ännu långsammare.

Vår rekommendation nu: Byt till Https, särskilt om du har kunder som kan tänkas vara extra känsliga för en liten varning i adressfältet men se upp med laddtiderna och se till att hålla ordning på dina redirects.

Vi själva då? Ja, vi får väl se till att fixa den här sajten också.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *